11.03.2017

Olemme olleet mukana asiakkaidemme markkinoinnin automaatioon liittyvissä projekteissa. Tarjouspyynnöistä ja yleisestä keskustelusta aiheen ympärillä päätellen yhä useampi yritys siirtyy tänäkin vuonna markkinoinnin automaation käyttäjiksi. Vielä muutama vuosi sitten yrityksissä – ja osaksi palveluntarjoajienkin osalta – ajateltiin, että kyseessä on lähinnä tekninen käyttöönotto. Nyt aletaan viimen ymmärtää, että itse asiassa tekninen osuus markkinoinnin automaation käyttöönotossa on kapea siihen nähden, miten se muuttaa järjestäytymistä ja tekemistä yrityksen sisällä.

Sisällöllinen ja sisäinen muutos ovat erittäin merkittävä osa automaation käyttöönottoa – ilman niitä tuloksia ei saada.

Olemme olleet tilanteessa jossa globaalia kauppaa käyvä suomalaisyritys on ottanut käyttöön markkinoinnin automaation teknisvetoisen kumppanin kanssa kaksi vuotta sitten. Edelleenkään myynnin ei tuloksia saada, sillä ostajan polkuja ei ole verkkosivustolla – eikä myöskään markkinoinnin automaation työkaluun vietynä. Ainoa mitä ”automatisoidaan” ovat tapahtumakutsut ja muu tapahtumamarkkinointi. Automaatio on tällaisessa tapauksessa hukkaan heitetty investointi – näin käytettynä siitä hyödynnetään vain arviolta 10%.

Jos mitään sisäistä muutosta myynnissä ja markkinoinnissa ei tapahdu, teet hukkainvestoinnin. Mikäli yritys, jolta olet ottamassa markkinoinnin automaatiojärjestelmää, ei puhu ennen kaikkea sisällöllisestä ja sisäisestä muutoksesta, kannattaa miettiä, oletteko oikean kumppanin kanssa liikkeellä.

Oletko varautunut näihin muutoksiin, jotka markkinoinnin automaation käyttöönoton myötä syntyvät?

 

Kiinnostaako markkinoinnin automaation käyttöönotto?

Tule mukaan #ddebatti-tapahtumaamme kuulemaan B2B-markkinointipäälliköiden kokemuksia aiheesta. Ilmoittaudu nyt!