16.06.2017

Kun yritys päätti lähteä sisältömarkkinoijaksi, syntyi 13 ladattavaa opasta. Lataajien määrän seuraaminen kiihdytti entisestään nopeaa liidien hakua verkosta. Mitä paremmin saatiin lataajia oppaisiin, sen parempaa markkinointia yritys ajatteli tekevänsä. Potentiaalin kohderyhmän sähköpostilistoja ostettiin erilaisilta palveluntarjoajilta ja opasta tyrkytettiin heille uutiskirjeessä. Markkinointi sitten keräsi oppaan ladanneet ’liideiksi’ myynnin käsiteltäviksi. Miltä kuulostaa? Tämähän on enemmänkin sisältötragediaa kuin sisältöstrategiaa – kerron tässä miksi.

1. Kävijän sähköpostin kalastelu ensimmäisellä tapaamiskerralla on verkossa sama kuin kylmäsoitto puhelimella

Alussa kuvaamani asiakas onkin kertonut, että toimintatapa ja sen ”tulokset” hiipuivat aika pian. Yritys ei onnistunut kerryttämään aktiivista seuraajien määrää, kun ei ollut mitään jatkosanottavaa, jota tarjota kiinnostuneille. Vain ne, jotka olivat suoraan ostovaiheessa saatiin palveltua – muut menetettiin.

2. Laadukkaassa sisältömarkkinoinnissa ei halutusta kohderyhmästä menetetä juuri ketään

Oikein tehdyn sisältömarkkinoinnin ansiosta yritykselle kasvaa ymmärrys siitä, miten asiakkaat ostavat, miksi ja millainen sanoma ja sisältö siihen vaikuttaa. Pelkällä opasrumballa saamme nimiä listaan – paljon myös ei-kohderyhmäläisiä – mutta heitä ei auteta tiedon tasolla tämän jälkeen eteenpäin vakuuttumaan ja sitoutumaan yritykseen.

3. Läsnäolo on asiakkaan auttamista

The Economistin tekemä tutkimus 2020-luvun markkinoinnista ja asiakaskokemuksen rakentamisesta linjaa laadukkaan läsnäolon ja asiakkaan auttamisen puolesta:

”Leading CMOs (until 2020) are organising their departments to stand ready to engage the customer with contextually relevant, personalised experiences—everywhere and anytime.”

4. Luottamuksen rakentaminen ei tapahdu hetkessä

Nopean sähköpostin kalastaminen antaa brändistänne huonon – jopa spämmääjän – maineen, jota on vaikeaa korjata. Kohderyhmän luottamuksen uudelleen rakentaminen vie aikaa.

5. Ajatusjohtajalta ei kysellä ensimmäisenä hintaa

Ajatusjohtaja – ei sähköpostiosoitteen hakija – saa parhaimmat ja katteelliset tarjouspyynnöt, kyselyt, somejaot ja kokonaisvaikuttavuuden. Markkinointi ei ole hätäilyä, paniikissa myyntiä tai liidien hakua verkosta. Yksinkertaisesti tällaista sisältötragediaa ei brändisi kestä. Ota aikasi, löydä kohderyhmän motiivit, vastaa niihin ja katsoa brändisi kehitystä pitkällä tähtäimellä. Uskottavalta ostetaan, ei siltä, joka painaa paniikkinappulaa.

Kuten the Economistin raporttikin suosittaa:

”The research suggests that marketers should organise around a single, best understanding of the customer and her context to drive personalised customer experiences across platforms and at scale.”

Rakenna valmennuksessamme myynnin ja markkinoinnin tueksi sisältöstrategia

Tule mukaan tiiviiseen, syksyn 2017 kestävään Strategisen sisältömarkkinoinnin treenijaksoon. Jakson aikana luot omalle organisaatiollesi sisältöstrategian, sisältöpolut ja -suunnitelman pohjautuen yrityksesi strategisiin tavoitteisiin. Harjoittelet myös vaikuttavaa sisällöntuotantoa. Jakson aikana tutustut myös muihin markkinoinnin ja myynnin tekijöihin ja heidän tapaansa johtaa kenttää omassa organisaatiossaan. Valmennus sisältää digitaalisia välineitä hyödytäviä etätehtäviä sekä puolen päivän mittaisia lähipäiviä.

Lue lisää ja ilmoittaudu nyt – mukaan mahtuu vain reilu kourallinen osallistujia, jotta voimme taata yksilöllisen sparrauksen.