27.10.2016

Vuosien varrella minulle on tullut selväksi, että suuri osa viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisista on turhautuneita nykyiseen tilanteeseensa. Työpöytä on pullollaan toinen toistaan kiireellisempiä asioita, jotka pitää hoitaa mieluiten eilen. Silppua juostaan kasaan hurjalla vauhdilla, omaa työtä ei pysty hallita tai suunnata, koska viestintä ja markkinointi nähdään tukitoimintona, jonka tehtävä on palvella auliisti liiketoiminnalle ”oikeasti tärkeitä” funktioita.

Tämä on monessa yrityksessä mennyt siihen, että viestintä- ja markkinointiyksiköltä tilataan palveluita sen sijaan, että asioita rakennettaisiin aidosti yhdessä. Kovan tason ammattilaisista on tullut sisältöorjien osasto, jolle on helppo kiukutella, ja joita syyttää silloin kun sapettaa eivätkä asiat suju niin kuin piti. Tai kun tarinassa ei ollut sitä oikeaa särmää, jota kukaan organisaatiosta ei ollut valmis antamaan.

Olen hieman järkyttynyt siitä, että suuri osa näinä päivinä kohtaamistani viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisista tietää itsekin tuottavansa eri kanaviin sisältöä, joka on asiakkaalle merkityksetöntä.

Jos asia ei ollut tiedossa ennen kohtaamistamme, se on valjennut kun tehdään erilaisia analyysiharjoituksia, joissa tarkastellaan sisällön argumentaatiorakennetta tai tarinoita sijoitetaan asiakkaan ostopoluille.

Suurimmaksi syylliseksi tyhjien sisältöjen tuottamiseen viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiset tunnistavat asiakas- ja liiketoimintaymmärryksen puutteen (kun olen ensin painottanut, että nyt kiire ei riitä vastaukseksi, vaan täytyy löytää avaimia tilanteen ratkaisemiseksi).
Markkinoijat ja viestijät ovat liian kaukana liiketoiminnan ytimestä. Kun ei tiedetä riittävästi tärkeimpien asiakkaiden motiiveista, liiketoiminnan haasteista ja mahdollisuuksista, lopputuloksena on latteuksia. Aina.

Nyt on aika tehdä muutos ja organisoida viestintä ja markkinointi uudelleen.

Monissa yrityksissä viestinnän ja markkinoinnin yhteys liiketoimintaan on jo tiivis – ja näille yrityksille ennustan hienoa tulevaisuutta.

Monissa yrityksissä eletään kuitenkin vielä siilojen aikakautta. Näissä siiloutuneissa organisaatioissa viestinnän ja markkinoinnin tiimit on jaettu 2000-luvun asiakaskeskeisten strategioiden näkökulmasta aivan väärällä tavalla, eli kanavien mukaan.

Yksi hoitaa nettisivuja, toinen intranetia, kolmas somea, neljäs markkinointiautomaatiota, viides mittaamista, kuudes tapahtumamarkkinointia, seitsemäs printtiä ja kahdeksas yrittää päälliköidä kokonaisuutta ja näyttää uskottavalta niin oman tiiminsä kuin esimiestensäkin edessä.
Konsulttina on aina helppo huudella sivusta – ja nyt tällä seuraavalla ajatuksella haluaisin herättää keskustelua ja kuulla kokemuksia sekä niiltä, jotka ovat jo siilot ylittäneet ja niiltä, jotka ovat vasta ylittämistä aloittamassa.

1. Tunnusta tosiasiat

Katso tätä päivää silmiin. Entinen ei enää palaa. Nyt yrityksissä organisoidutaan kaikilla tasoilla uudelleen, asiakkaan hyväksi. Viestinnän ja markkinoinnin kannattaa nyt itse tarttua omaan organisoitumiseensa, muuten joku muu tekee sen(kin).

2. Aloita yhdistämällä viestintä ja markkinointi

Etsikää synergiat, löytäkää erot. Vetäkää viivat tuloksettomien prosessien tai toimintatapojen yli. Luokaa yhteinen roadmap. Aloittakaa järjestäytyminen asiakasryhmien mukaan tavalla, jolla tulee huomioitua kaikki markkinat ja kaikki keskeisimmät osaamisalueet. Apuna käytetään strategiakarttaa ja koko organisaation avainhenkilöitä.

3. Järjestäkää itsenne eturintamaan

Sinne, missä asiakkaita palvellaan, missä rakennetaan kaupat, luodaan innovaatiot ja johdetaan yritystä eri tasoilla. Tehtävänne ei enää ole tuottaa sisältöjä tai hallita kanavia, vaan ohjata organisaation markkinointiajattelua ja löytää timantit, joilla asiakkaat häikäistään ja menestys rakennetaan. Epäonnistumiset ovat yhteisiä – ja onnistumiset maistuvat entistä makeammalle, koska niillä on suora yhteys asiakkaidenne onnistumiseen.

4.  Luokaa asiakaspolut (sisältöpolut)

Syventäkää yhteistyötä niin, että jokaisella viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisella on asiakasryhmät, joissa rakennetaan ajatusjohtajuutta juuri tälle asiakasryhmälle olennaisella tavalla, yhdistetään markkinoinnin ja myynnin työ samojen tulostavoitteiden taakse ja ollaan palvelemassa asiakkaita edelleen samoja tulostavoitteita kohti edeten. Näin brändistä rakennetaan elävä ja tunteva ekosysteemi kaikilla markkinoilla ja kaikissa asiakasryhmissä. Jokaiselle asiakasryhmälle ja strategiselle tavoitteelle luodaan oma, moniammatillinen asiantuntijaryhmä, jota markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset fasilitoivat, tunnistavat olennaisen epäolennaisesta ja luovat merkityksellisiä tarinoita.

Voisiko tällainen viestinnän ja markkinoinnin organisoituminen toimia? Onko sinulla jo kokemusta tällaisesta? Mikä tässä ei mielestäsi toimi? Jatketaan keskustelua Twitterissä: @KatiKeronen.

Haluatko yhdistää viestinnän ja markkinoinnin voimat?

Ota muutos asiaksesi ja aseeksesi markkinointi- ja viestintätiimin kick-off. Valmennuksessa luot omalle organisaatiollesi markkinoinnin ostajapersoonat, sisältöstrategian ja sisältöpolut pohjautuen yrityksesi strategisiin tavoitteisiin. Valmennuksen jälkeen jokaisella viestinnän ja markkinoinnin tekijällä on asiakaslähtöinen näkemys ja työmallit sisältöstrategiasta ja sisältömarkkinoinnista. Päivän aikana tehtyjen harjoitusten, oivallusten ja keskusteluiden päätteeksi saat tiiviin yhteenvedon niistä askelista, joilla teidän kannattaa edetä yhtenä rintamana kohti parempaa asiakkaan palvelemista.

Lue lisää ja ilmoittaudu nyt!