23.08.2017

Ihailen niitä markkinointiosaajia, jotka herättävät viestintäihmisten laatimat ytimekkäät, mutta hieman kuivahkot viestit henkiin. Olen vastaavasti saanut markkinointiväeltä kiitosta siitä, että olen omalla viestintäosaamisellani pystynyt kiteyttämään viestin asiakkaan kannalta ymmärrettävään muotoon. Tässä vain yksi esimerkki siitä, miten viestinnän ja markkinoinnin yhteistyö auttaa asiakasta hyödyntämällä molempien osaamista ja keinoja. Sillä, kuka sisällön organisaatiossa tuottaa, ei ole asiakkaalle merkitystä.

Jos asia on näin yksinkertainen, miksi edelleen on tarve puhua viestinnän ja markkinoinnin integraatiosta?

Viestinnän ja markkinoinnin roolit ovat viime vuosina olleet myllerryksessä. Esimerkiksi sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi ovat mitä suurimmassa määrin sekä viestinnän että markkinoinninkin tekemistä. Joskus tämä on saattanut näkyä asiakkaallekin hieman sekavana kokonaisuutena ja epäyhtenäisenä asiakaskokemuksena. Jos haluaa vaikuttaa, organisaation viestien on oltava yhtenäisiä ja sisällön asiakkaita hyödyttävää tai viihdyttävää. Pelkkä oman tarinan toitottaminen ei puhuttele.

”Jos haluaa vaikuttaa, organisaation viestien on oltava yhtenäisiä ja sisällön asiakkaita hyödyttävää. Pelkkä oman tarinan toitottaminen ei puhuttele.”

Monissa organisaatioissa tämä on iso muutos. Meillä Nesteellä saimme sysäyksen muutokseen muutama vuosi sitten ison brändikampanjan jälkimainingeissa. Ymmärsimme vasta loppuvaiheessa, että markkinointivetoista kampanjaa olisi voinut tukea paljon enemmän viestinnän keinoin. Tämän oivalluksen jälkeen olemme kehittäneet viestinnän ja markkinoinnin yhteispeliä monella eri rintamalla. Viimeisin brändikampanjamme Pre-Order the Future, jossa teimme yhteistyötä yhdysvaltalaistubettaja Prince Ea:n kanssa, oli alusta loppuun koko viestintä- ja markkinointitiimin yhteinen ponnistus. Yhteisten onnistumisten innoittamana olemme vieneet opit myös arjen prosesseihin ja tekemisiin.

Markkinointivetoista kampanjaa kannattaa tukea myös viestinnän keinoin.Click To Tweet

Viestinnän ja markkinoinnin yhteinen suunta

Viestinnän ja markkinoinnin yhteinen tavoite on tukea liiketoimintaa, toimia organisaation strategisten tavoitteiden edistäjänä. Siksi myös isot suuntaviivat, tavoitteet ja tahtotila on hyvä määritellä yhdessä. Siitä on varmasti etua, jos viestintä ja markkinointi ovat lisäksi järjestäytyneet yhdeksi toiminnoksi. Mutta sekin riittää, että pyrkii katsomaan toimintaa asiakkaan näkökulmasta. Silloin ymmärtää, että sillä miten markkinointi ja viestintä ovat organisoituneet, ei juuri ole merkitystä asiakkaalle. Eikä sisältöjä tehdä organisaatiota itseään, vaan asiakasta varten.

Sillä miten markkinointi ja viestintä ovat yrityksessä organisoituneet, ei ole merkitystä asiakkaalle.Click To Tweet

Räjäytä raja-aidat ja luo yhteiset toimintamallit

Onnistumiseen tarvitaan yhteisten tavoitteiden ja mittareiden lisäksi myös avoimet viestinnän ja markkinoinnin rajapinnat. Lähtökohdaksi on otettava tiedon jakaminen ja yhdessä oppiminen. Se voi tarkoittaa digitaalisten viestintäalustojen hyödyntämistä tai yhteisten palaverikäytäntöjen perustamista. Meillä huomattiin jopa fyysisen tilan seinien kaatamisen ja yhteisessä monitoimitilassa työskentelyn lisäävän vuorovaikutusta ja yhteistyötä merkittävästi. Tämän lisäksi koko tiimille jaetut somemanageroinnin vuorot asettavat kaikki samalle viivalle ja altistavat jokaisen uuden oppiselle. Sosiaalinen media onkin ollut merkittävä muutoksen työkalu, se ruuti, jolla organisaatioiden väliset raja-aidat on onnistuttu räjäyttämään.

”Sosiaalinen media toimi meillä hyvänä muutoksen työkaluna, ruutina, jolla organisaation sisäiset raja-aidat on onnistuttu räjäyttämään” 

Molemminpuolinen kunnioitus ja arvostus

Tämän päivän viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisten kannattaa opetella molemmista aloista ainakin perusasiat. Vähintäänkin yhtä tärkeää on hyväksyä yhteisesti, että kukaan meistä ei pysty olemaan täydellinen kaikessa. Parasta mitä voimme tehdä toisillemme, on päästää irti mustasukkaisuudesta, hyödyntää sekä viestinnän että markkinoinnin osaaminen ja työskennellä monella eri rintamalla yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Sama pätee muuten myös yhteistyöhön kumppaniverkoston kanssa. Jos kumppanit eivät kykene ennakkoluulottomaan ja rajat rikkovaan yhteistyöhön, se synnyttää vain turhaa kitkaa. Kiinnostavimmat onnistumisemme ovat syntyneet yhdistämällä parhaat osaamiset, omat ja kumppanien, voittavaksi yhdistelmäksi.

”Parasta mitä voimme tehdä toisillemme, on päästää irti mustasukkaisuudesta, hyödyntää sekä viestinnän että markkinoinnin osaaminen ja työskennellä monella eri rintamalla yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.”

Uudenlainen viestinnän ja markkinoinnin integraatio näkyy onnistuessaan paitsi parempana asiakaskokemuksena myös hyvänä yhteishenkenä ja hymynä kollegan suupielissä. Kyse ei ole rakettitieteestä, vaan paremminkin siitä, että siirrytään puheista tekoihin.

Lupaan jakaa Differon sisältöstrategian #Superpäivässä lisää esimerkkejä, miten yhteistyö on toteutunut erilaisissa hankkeissa ja mitä muutoksella on saatu aikaan!

Tapaat Kaisa Lipposen strategiseen markkinointiin keskittyvässä #Superpäivässä – tervetuloa mukaan tapahtumaamme 14.9. Helsinkiin!

Strategisen markkinoinnin #Superpäivä kokoaa yhteen torstaina 14.9. Helsinkiin sisältömarkkinoinnin ykköstekijät. Tapaat tapahtumassa kymmeniä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia. Puhujiksi nousevat Kaisa Lipposen lisäksi markkinoinnin professori Pekka Mattila, myynnin yliopettaja Pia Hautamäki,  ja näkemykselliset johtajat mm. Vapolta ja Nesteeltä. Ilmoittautuneiden joukossa on edustusta niin julkishallinnostavalmistavasta teollisuudestaenergiatoimialaltait-maailmasta kuin asiantuntijapalveluita tarjoavasta kasvuyrityksestäkinTutustu tapahtuman antiin ja ilmoittaudu mukaamme verkostoitumaan ja oppimaan!