13.08.2019

Mitä tuloksellinen B2B-markkinointi vaatii ja mitä elementtejä se sisältää?

1. Säännöllinen sisällöntuotanto ja uusien sisältömuotojen hyödyntäminen

Sisältömarkkinointi on aika yksinkertaista siitä näkökulmasta, että sisällöt tuottavat vain, jos niitä on. Mitä enemmän laadukasta, asiantuntijuuteen nojaavaa sisältöä yrityksellä on, sitä enemmän kosketuspisteitä potentiaaliseen asiakkaaseen saadaan ja sitä paremmin ne toimivat myynnin välineenä.

B2B-markkinoinnissa omaksutaan hitaammin uusia sisältömuotoja, kuten webinaareja, podcasteja tai äänisisältöjä. Kannattaa kuitenkin miettiä, millaisessa tilanteessa asiakas saattaisi olla valmis kuluttamaan sisältöjäsi. Jos hän on paljon autossa, voisiko olla fiksua käsitellä jokin aihe podcastina tai ääniartikkelina pelkän tekstin sijaan? Eri sisältömuodoilla voit palvella asiakkaita paremmin ja erottautua samalla kilpailijoista. Sitä B2B-markkinointi on parhaimmillaan.

 

2. Ydinsisällöt, jotka palvelevat asiakasta asiakasmatkan eri kohdissa

Mitkä ovat asiakkaan matkaan ja yrityksen liiketoimintaan liittyvät ydinaiheet, joista pitäisi löytyä sisältöä? Pelkät tuote-esittelysivut eivät suinkaan riitä, vaan asiakkaalle täytyy antaa mahdollisuus innostua, kerätä tietoa, harkita ja vertailla eri sisältöjen avulla. Näihin sisältöihin kannattaa panostaa, sillä ne ovat niitä yrityksen strategisia, myyntiä tukevia sisältöjä, jotka muodostavat sisältömarkkinoinnin rungon ja toisaalta asiakkaan matkan perustan.

 

3. Ajatusjohtajuus ja ilmiöihin tarttuminen B2B-markkinoinnissa

B2B-markkinoinnissa yksi erottautumistekijä on ottaa alan ajatusjohtajuus haltuun. Mihin koko ala on menossa ja miten teidän yrityksenne on sitä viemässä eteenpäin? Esimerkiksi energia-alalla on selvästi menossa eräänlainen uusijako sen suhteen, kuka on minkäkin asian ajatusjohtaja. Useat energia-alan toimijat suuntaavat strategian myötä toimintaansa uudelleen. Näin otetaan ajatusjohtajuutta haltuun uudesta näkökulmasta sisältömarkkinoinnin keinoin. Ajatusjohtajuus on myös asiakkaasi palvelua: kokoamalla ja jakamalla viimeisintä, ajatuksia herättävää tietoa asiakkaitasi kiinnostavasta aiheesta säästät heidän aikaansa ja autat pysymään kärryillä. Lataa oppaamme ajatusjohtajuudesta >>

 

4. Sisältöjen jakelu tarkasti oikeaan asiakaskuntaan

Sisältöjen tuottamisen lisäksi sisältöjen jakelu oikeaan asiakaskuntaan on tuloksellisen toiminnan perusasia. Ketä siis haluamme näillä sisällöillä tavoittaa? Kun tämä on selkeää, voidaan sisältöjä kohdentaa bisneksestä riippuen esimerkiksi LinkedInissä tai Facebookissa lähes veitsenterävien kohdennusominaisuuksien avulla. Ilman kohdennettua jakelua sisältöihin käyttämäsi panostus menee hukkaan, eikä toivottuihin tuloksiin päästä, vaikka sisällöt olisivat kuinka laadukkaita.

 

5. Palauteprosessi B2B-liidien laadusta

Sisällöntuotanto ja -jakelu sekä kohdentaminen ovat tärkeitä, mutta ne toimivat vain, jos liidien laadusta saadaan tietoa. On tärkeää rakentaa mahdollisimman ketterä ja nopea palaute-loop, jonka avulla markkinointi saa myynniltä tietoa liidien kohtalosta. Tämä on usein yksi iso kipukohta B2B-yrityksissä: myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja tekeminen eivät kohtaa. Yhteinen kasvujengifoorumi voi olla hyvä ratkaisu tukemaan yhteistyötä.

 

6. Liiketoimintatavoitteisiin sitoutuminen – myynti ja markkinointi tekevät yhteistyötä

Sisältömarkkinoinnista tulee todellinen kasvun kone siinä vaiheessa, kun se sidotaan suoraan liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja sitä ohjataan myynnin ja markkinoinnin yhteispelillä. B2B-liiketoiminnassa tavoitejumppa on usein hieman helpompi kuin B2C-bisneksessä.

Meillä Differolla on etuoikeus työskennellä useille asiakkaille, joiden kanssa teemme modernia B2B-markkinointia myynnin veturina.

Lue motiivipohjaisen markkinoinnin mallista, jolla suunnitellaan sisältöjä tukemaan myyntiä ja luomaan asiakassuhteita.

Lue, kuinka sisältömarkkinointi ja -strategia tukevat uuden liiketoimintastrategian läpiviemistä.