28.01.2018

Mitäpä suomalaisyritystä ei kiinnostaisi valtavien mahdollisuuksien markkinat maailmalla ja erityisesti Yhdysvalloissa. Mahdollisuuksien lisäksi markkinalla on todella kova kilpailu. Millaisella markkinointistrategialla asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyttä mittaavan HappyOrNot Oy:n kasvu globaalisti onnistuu?
Kirsti Laasio, HappyorNot Oy:n kansainvälisestä markkinoinnista vastaava kertoo, että yritys haluaa vuoden 2018 aikana vahvistaa asemaansa erityisesti Yhdysvaltain markkinalla, jossa avaus tehtiin reilu kolme vuotta sitten.

– Meillä on tavoite laajentua vahvasti eri toimialoille. Isossa osassa tätä tavoitetta ovat luotettavat ja samaistumista antavat sisällöt jotka osoittavat tarjoomamme tuomat hyödyt toimialakohtaisesti. Haluamme toki tätä kautta päästä asiakkaisiin paremmin kiinni ja vastata heidän tarpeisiinsa. Ostopolun alkupään markkinoinnin pitää tuntua samaistuttavalta, jotta asiakas etenee ostoprosessissaan.
Yrityksellä on isoimmalla markkinallaan Yhdysvalloissa sekä omia myyjiä että jälleenmyyjiä. Tämä kombinaatio ja partneruussuhteet ovat Laasion mukaan todettu toimivaksi.

– Meidän koko organisaation läpileikkaava teema on customer success. Ajatus siitä, että kuljemme matkaa asiakkaan rinnalla, ja että myyntitapahtuma on vain osa sitä. Tämä mentaliteetti on meillä perimmäisenä ajatuksena. Tavoitteena on se, että jokainen meidän henkilöstöstä on halukas palvelemaan ja auttamaan asiakasta hänen tilanteissaan ja saavutamme sitä kautta yhdessä onnistumisia, Laasio painottaa.

Sisältöjen rooli korostuu ostopolun alussa ja asiakkuusvaiheessa

HappyOrNotin markkinoinnissa sisältömarkkinoinnin rooli korostuu asiakasmatkan alkuvaiheessa. Eri kohderyhmien tavoittaminen mielenkiintoisen sisällön kautta varmistaa tietoisuutta ja kiinnostumista yrityksen tarjoamaa osaamista kohtaan. Laasio painottaa, että kun Amerikan markkina on valtava, edellä kuvatulla kombinaatiolla saadaan tehoa pienemmänkin organisaation menestymiselle ja globaalille kasvulle.

– Kun tavoittelemme kaupanalan ostopäättäjää muun muassa ruokakaupoista, vaateliikkeistä ja elektroniikan kivijalkaliikkeistä, meillä on edessämme valtava kohderyhmä! Emme pärjää sillä, jos tuotamme sisältöä geneerisesti. Sisällöt antavat samalla tukea jälleenmyyjillemme ja vahvistavat asiakkuusvaiheessa sidettä, auttavat ja opastavat.

Kirsti Laasio painottaa, että koko organisaation ymmärrys asiakasmatkasta ja jokaisen yrityksen edustajan käsitys oman panoksen tärkeydestä on lisääntynyt. Laasio sanoo, että kun jokainen ajattelee oman roolinsa ulkopuolellakin asioita asiakkaan silmin, asiakas saa pyyteetöntä apua oman onnistumisensa varmistamiseen.

Saavutettuja tuloksia

Laasio sanoo, että customer success asenteen ja tekemisen tuloksia näkyy jo selkeästi. Niitä ovat muun muassa:
• Yrityksen kasvu tavoitemarkkinoilla
• Paikallisen ja maakohtaisen tekemisen onnistuminen: HappyOrNot tunnistetaan alueilla, johon on panostettukin, hyvät myyntilukemat
• Customer success korostuu nimenomaan palvelun käyttöönottovaiheessa, josta on saatu enemmän onnistumisia asiakkaan näkökulmasta sekä sitoutumista parannettua.
• Asiakkaat käyttävät HappyOrNot:in palvelua aktiivisemmin

Kirstin vinkit uutta markkinaa valloittavalle:
1. Älä unohda lokalisoidun ja lokaalin markkinoinnin tärkeyttä! Kasvuyritykselle se on tärkeää ja herättää alueella ostajissa luottamusta.
2. Tarvitset vahvoja toimenpiteitä ja paikallisesti uskottavaa tekemistä, asiakkaiden mielikuvaa sinusta yrityksenä muovautuu tätä kautta
3. Aktivoi jälleenmyyjät puolellenne
4. Tuota sisältöä ja varmista, että se on markkina-alueellesi relevanttia.

Kyllä – haluan samanlaisia kasvun mahdollisuuksia meille! 

Lue, miten Honkajoki Oy iski asiakkaan tarpeeseen ja lähti hakemaan kansainvälistä kasvua.