15.05.2019

Differo Oy on mukana Business Finlandin ja Tampereen korkeakoulujen ROBINS-hankkeessa, jossa tutkitaan ja kehitetään toimintatapoja ja malleja älyrobotiikan hyödyntämiseen myynnissä ja markkinoinnissa. Differo Oy:n hankevastaava Katri Tanni kertoo, että yritys on mukana hankkeessa mallintamassa ostamiseen ja sen taustoihin liittyviä algoritmeja, jotta ostopolkuja ja ostopolkumalleja saataisiin kehitettyä ketterämmin ja verrattua myös eri toimialojen välillä.

”Mietimme jo muutama vuosi sitten, että meille kertyy asiakkaidemme asiakkaista dataa vuositasolla ihan hurjia määriä. Meille on vakioituneet sabluunoita, joilla tätä dataa olemme kerryttäneet. Tulevina vuosina haluamme tarjota asiakkaillemme sabluunat ja mallit, joilla ostopolku tarkentuu olemassa olevaa dataa hyödyntämällä. Lisäksi meitä kiinnostaa, miten kertyneestä datasta voidaan koko ajan oppia lisää ja löytää lainalaisuuksia, joita sitten hyödynnetään asiakkaan ostopolun eri kontaktipisteissä”, Tanni sanoo.

Differossa nähdään, että asiakasrajapinnan tieto, opit ja kokemus asiakkaan ostonvaiheista pitää saada selkeämmin esiin arjen asiakastyössä. Tätä valmiustilaa Differo on nyt rakentamassa tutkimushankkeessa.

”Tämä on yksi selkeä osoitus siitä, etteivät myynti ja markkinointi ole mitenkään erillisiä funktioita. Molemmat palvelevat asiakkaita tietyissä vaiheissa, joita asiakkaat itse matkaansa valitsevat. Miksi siis myynti käyttää vain myynnin dataa ja markkinointi markkinoinnin dataa? Sama data, ymmärrys ja ostopolkumalli pitää olla tiedossa kaikilla myyntiin ja markkinointiin osallistuvilla. Lisäksi tiedon pitää olla myös reaaliaikaista”, Tanni visioi.

Lisätietoja itse hankkeesta täältä.