07.03.2017

Olen Mira Oiva, Differon luova sisältöstrategi. Olen innovatiivinen ja pirskahteleva markkinoinnin fasilitaattori, joka rakastaa tarinankerrontaa, modernia, strategista markkinointia – ja matkailua. Niin oikeassa maailmassa kuin verkossakin. Siksi autan työssäni yrityksiä matkailemaan asiakkaidensa maailmaan mallintamalla asiakasmatkan eri vaiheet – sisältövirran, joka sisältö sisällöltä vaikuttaa kohderyhmäänsä ja on konkreettinen työkalu asiakaslähtöisen markkinoinnin sekä sisältöjen suunnittelulle.

B-to-b markkinointia ja kuluttajamarkkinointia media-alalla vuosia suunnitelleena ja toteuttaneena tiedän, minkälaisessa myrskyssä markkinointitiimit ovat: Kädet savessa uuden kehittämiselle jää liian vähän aikaa ja tulipaloja sammutellessa ei ehdi puhaltamaan puhtia uusiin innostuksen liekkeihin, kanaviin ja työkaluihin. Sisällöistä ja markkinointitoimenpiteistä tulee helposti yksittäisiä ja kohdentamattomia tai vauhtisokeus iskee ja määrällisesti sisältöjä tuotetaan innostuneena, mutta vielä tekisi mieli tehdä paremmin ja hallitummin!

Tunnen digitaalisen mainonnan koukerot, printtimainonnan lainalaisuudet ja olen suunnitellut mediasuunnitelmia isoille organisaatioille, ohjannut kuluttajamyynnin myyntiprosessia, uudistanut organisaation sisällä markkinointiprosesseja ja käsitellyt mittavia datamassoja asiakkaan tuloksen parantamiseksi. Ainoastaan yksi on pysynyt kelkassa mukana tehtävänkin muuttuessa: halu ymmärtää asiakasta ja luoda markkinointiin käytäntöjä, jotka helpottavat sekä asiakkaan että tekijänsä kokemusta – sisältöstrategina pääsen tekemään juuri tätä!

Mitä sisältöstrategina sitten oikeastaan teen? Työssäni selvitän yrityksen tai organisaation kohderyhmät juurta jaksaen ja luon organisaatioiden tietoa hyödyksi käyttäen ostajapersoonia, joiden avulla luodaan tehokasta ja oikein kohdennettua sisältömarkkinointia yksittäisten sisältöplöräytyksien sijaan. Sisältöstrategiaa työkaluna käyttäen autan luomaan asiakkailleni helppoja käytäntöjä, jotka tukevat markkinointitiimejä kiireisessä työssä ja auttavat viemään yrityksen strategian verkkoon (ja oikeastaan mihin tahansa kanavaan!)

Esimerkkejä viimeaikaisista onnistumisistani asiakkaiden kanssa

  • Verkkosivustoprojektin onnistunut sisältövetoinen läpivienti & sisältöstrategian startti: 20 % sivulatausten kasvu
  • Asiantuntijaorganisaation innostaminen blogikirjoittamiseen ja oman asiantuntijuuden esilletuomiseen osana verkkosivustoa
  • Organisaation ylimmän johdon kiitos strategian viemisestä verkkoon konkreettiselle tasolle – sisältömarkkinoinnin järjestäminen on alku asiakaslähtöisempään presenssiin verkossa ja tarjoaa ylivoimaisen erottuvuustekijän
  • Ostajapersoonien luominen organisaatiolle avasi ymmärryksen omien asiakkaiden tiedontarpeista ja loi aivan uudenlaisen suunnan markkinoinnille joka oikeasti puhuttelee haluttua kohderyhmää (ja tätä myötä tuo uusia euroja ja huomioarvoa)

Käytännössä siis valmennan ja rohkaisen sisällöntuottajatiimejä vaikuttavan sisällön saloihin, innostan esimerkiksi blogikirjoittamisen maailmaan ja suunnittelen käytännön tasolla, minkälaista sisältöä asiakkaasi sinulta haluaa, ja opastan sinut tekemään sen. (Tai sitten me teemme sen kokonaan sinulle!)

Sisältöstrategian osaamiseni painopisteet

  • Verkkosivuston sisältökonseptien suunnittelu, jossa määritetään sisältötyypit ja -lajit
  • Kohderyhmien ja ostajapersoonien tiedontarpeiden määrittely
  • Sisältöpolkujen asiakaslähtöinen mallintaminen: asiakkaan ostoprosessin tunnistaminen ja siihen oikeanlaisten sisältöjen sisältösuunnitelman toteuttaminen
  • Markkinoinnin asiakaslähtöisen vuosisuunnitelman toteuttaminen
  • Mainonnan suunnittelu & toteutus, brändin kärkiviestit, sisältöjen markkinoinnin suunnittelu sosiaalisessa mediassa
  • Sisältökoulutukset & valmennukset

Minulta saat:

  • Takuuvarmaa innostusta ja inspiraatiota, vallatonta ja hallittua ideointia
  • Konkreettisia esimerkkejä ja koristeltuja powerpointeja
  • Laajaa markkinointigenren ymmärrystä
  • Asiakaslähtöistä ajattelua
  • Business-vainua ja strategista ajattelua
  • Laimeita puujalkavitsejä ja kuluneita vertauskuvia ????
  • Aurinkoisen kohtaamisen ja hyvän mielen

Olen kiitollinen ihanista asiakkaistani, mutta mikäli sinä et vielä meidän asiakkaamme ole, toivottavasti olet pian, sillä me Differossa olemme asiakkaitamme varten tekemässä markkinoinnin muutosta!

Hyppää matkaan mukaan!