14.02.2019

M-Files Oy:n toimitusjohtaja Miika Mäkitalo hurmasi markkinointikansan Superpäivässä 31.1.2019 kertomalla, että ”markkinointi on kasvuyrityksen rakettibensaa”. Yes, huusi innoissaan kuulijakunta. Yes, me tiedämme, että asia on näin! Woop, woop! Mutta hetkinen; kaikki yrityksissä eivät tätä tiedä. Meillä on missio!

Voimmeko viedä asiaa eteenpäin julistamalla? Ei kannata. Se on kokeiltu varmaankin jo useasti. Me voimme tehdä sen yhdessä oivalluttamalla ja tulosten kautta.

Upeat markkinoinnin sanansaattajat – etujoukoissa mm. Anne Korkeakoski ja Päivi Talonen – puhuvat paljon siitä, että markkinoinnin pitää osoittaa numeroita. Ja sellaisia numeroita, joita liiketoimintajohto ymmärtää ja joista johto kiinnostuu. Meidän pitää osoittaa tuloksia eurojen kautta.

Miten saamme tuotua esiin euroja todentamaan tuloksia? Meidän pitää lopettaa ”kaikelle kaikkia” markkinointi ja unohtaa keskittyminen tuotemarkkinointiin. Laitetaan ne holdiin, otetaan jäljelle jäänyt aika ja resurssit sellaiseen markkinointiin, jossa asiakas on keskiössä ja lähdetään palvelemaan hänen tiedontarpeitaan.

Uskalla myös kertoa, että liidejä ei todennäköisesti saada heti vaan markkinointi on se funktio, joka jalostaa sitkeästi ja säännöllisesti täysin uusia, teille tuntemattomia asiakkuuksia ostopolulle. Uskalla sanoa se, että uuden edessä tulokset eivät näy heti. Mutta varmasti suunnitelmallisen roadmapin myötä tulokset kasvavat eksponentiaalisesti.

En ole nähnyt yhdenkään asiakaslähtöistä sisältömarkkinointia tekevän yrityksen epäonnistuvan muutoksessa. Uskokaa minua: tulokset kasvavat eksponentiaalisesti pitkäjänteisen työn tuloksena!”

Michael Brenner, CEO Marketing Insider Group / Sisältöstrategian Superpäivässä 31.1.2019

 

Asiakaslähtöisen sisältömarkkinoinnin tuottavuus nousee moninkertaiseksi. Mutta malttia ja hyvän vision, sitoutuneen tiimin se tarvitsee taakseen. Jos menet siihen ansaan, että lupaat liidejä valtavasti heti seuraavan kuukauden aikana, olet jälleen tuotemarkkinointiruudussa etkä ohjaa tai kasvata seuraajajoukkoja ostamaan pitkällä aikavälillä. Mikä tärkeintä, potentiaalien määrä ja laatu eivät parane.

Pidä huoli, ettei sisältömarkkinointisi ole vain liidipumppu – sillä siihen kykenet vanhoillakin taktiikoilla! Pidä huoli siitä, että olemassa olevat asiakkaat innostuvat ja sitoutuvat, uusia lähtee seuraamaan teitä ja heitä johdatetaan kohti asiakkuusvaihetta ja että tärkeimmille ostopäättäjille on sisältöpolut kunnossa.

Kyllä, tämä vaatii muutosjohtamista. Se vaatii siitä, että luovut vanhasta ja kerrot, että muutos on syvällinen. Vaikuttaviin tuloksiin tarvitset ainakin vuoden. Visma Softwaren Milla Ikonen kertoi samaisessa Superpäivässä, että Vismalla rakennettiin toimivaa automaatiota ja asiakkuuden polkuja vuoden päivät! Hyvä, perusteellinen ja toimiva malli harvoin rakentuu muutamassa kuukaudessa.

Näin lähdet muutokseen:

  • Et tarvitse välttämättä uutta ja suurta budjettia, tarvitset työrauhan
  • Määritä visio, millainen markkinointinne olisi 2-3 vuoden päästä, esittele se johdolle
  • Kerro asiat, joilla ei mielestäsi ole asiakkaiden oston auttamiseksi mitään tekemistä joita nyt kuitenkin teette, jätä ne asiat tekemättä
  • Ota eri funktioista muutamia asiakkuusajattelussa pitkällä olevia henkilöitä organisaatiostanne mukaan, sparraa etenemistä heidän kanssaan
  • Raportoi muutoksesta säännöllisesti
  • Innosta, innosta, viesti sisäisesti ja toista!

 

Olisiko aika lähteä hommiin? Autan mielelläni!