23.11.2018

Vietin pari viikkoa sitten kaksi mielenkiintoista päivää Lontoossa AI in Marketing -koulutuksessa. Ensimmäisenä päivänä saimme eteemme tilaston siitä, mitä markkinoinnin ammattilaiset tekoälystä ajattelevat. Tulos oli hämmentävä: 98 % kyselyyn vastanneista uskoi, että tekoälyn avulla he tekevät parempaa markkinointia tulevaisuudessa. 80 % uskoi, että tekoälyn vaikutukset näkyvät selvästi jo vuonna 2020, mutta vain 26 % pystyy itsevarmasti kertomaan mitä tekoäly tarkoittaa ja kuinka siitä konkreettisesti on hyötyä omalle liiketoiminnalle. Jos sinusta siis tuntuu siltä, että tekoälyn ja markkinoinnin yhteys on hähmäinen ja epäselvä, et varmasti ole asian kanssa yksin. Pohtiessani kurssilla, mitkä asiat vaikuttavat tekoälyn menestyksekkääseen käyttöön tulevaisuuden markkinoinnissa, koin seuraavat oivallukset:

Asiakas pysyy keskiössä

Asiakaslähtöisen ajattelun tärkeys korostuu tekoälyn myötä. Vaikka teknologian kehitys tuo meille uusia mahdollisuuksia menestyksekkään markkinoinnin edellytykset eivät katoa. Sen sijaan, että suunapäänä ryntäämme ostamaan uusinta uutta teknologiaa, on tärkeää palata peruskysymysten äärelle. Millaiseen ongelmaan tämä tekoäly meille tarjoaa vastauksen tai mitä sen avulla teemme paremmin? Tuoko tämä oikeasti arvoa asiakkaallemme?

Markkinoinnin ja myynnin tuominen yhteen on entistä tärkeämpää

Tekoälyn avulla voimme oppia jatkuvasti, tehdä parempia päätöksiä nopeammin ja reagoida asiakkaidemme pyyntöihin ja kyselyihin täsmällisemmin ja nopeammin. Tekoälyllä on siis valtava potentiaali asiakaskokemus parantamisessa. Samanaikaisesti asiakkaista tulee yhä vaativampia. Jotta takaamme asiakkaalle yhtenäisen ja sujuvan asiakaskokemuksen, on myynnin ja markkinoinnin työskenneltävä lähellä hyvin tiiviissä yhteistyössä.

Markkinoinnin ja myynnin tukemiseen ja lähemmäs tuomiseen tekoälyllä on paljon mahdollisuuksia! Miltä kuulostaisi esimerkiksi myyntiassistentti tai SDR, joka työskentelee markkinoinnin ja myynnin välissä työstäen eteenpäin markkinoinnilta saatuja liidejä eteenpäin ja joka vastaa asiakkaiden ja prospektien sähköposteihin aina tunnin sisällä vastaten kaikkiin asiakkaan esittämiin kysymyksiin. Tällaista ratkaisua tarjoaa jo esimerkiksi Conversica. 

Personointi – tunneälykkyys korostuu

Kahden päivän aikana keskustelimme paljon termistä ”Paradox on personalization”. Tämä tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa pystymme tarjoamaan entistä yksilöllisempää ja kohdistetumpaa markkinointia ja suuri osa asiakasrajapinnassa tapahtuvasta kommunikaatiosta tapahtuu tekoälyn avulla. Tarpeeksi koulutettu ja älyä sisältävä sovellus tekee jopa itsenäisesti päätöksiä siitä, kuinka asiakkaita lähestyy. Tämä kehitys ei kuinkaan poista sitä, että haluamme tulla kohdatuiksi ihmisiä ja meidän tunteidemme on tultava huomioiduksi. Kun koulutamme tekoälyä, esimerkiksi chatboteja, työskentelemään asiakasrajapinnassa on tunteiden ymmärtäminen ja empatiakyky tärkeää. Menestyksekkäät yritykset eivät vain ymmärrä mitä heidän asiakkaansa haluavat, vaan myös millaisia tunteita heidän asiakkaansa tuntevat.

Avoimuus mukaan tekoälykokeiluihin

On selvää, että myös Suomessa tekoälyn käyttö asiakasrajapinnassa tulee yleistymään. Itse seuraan kehitystä sekä kokeiluja mielenkiinnolla. Toivon, että yritykset kertovat kokeiluistaan avoimesti, eivätkä yritä peitellä sitä, että esimerkiksi asiakaspalvelussa viesteihin vastaakin kone. Alku tulee varmasti olemaan opettelua, eikä virheiltäkään tulla välttymään. Uskon, että myös asiakkaat suhtautuvat myönteisemin näihin kokeiluihin, jos avoimesti tuodaan esille, että kyseessä on tekoälyä hyödyntävä sovellus.

 

Toisessa tekoälyä käsittelevässä blogissani avaan konkreettisesti muutaman esimerkin kautta, miten markkinointi ja myynti voivat tekoälyä hyödyntää. Stay tuned!