24.05.2017

Ostopäätöksiä tehdään komeisiin verkkopalvelu-uudistukseen ja sehän on hienoa. Kollegani Kati Keronen toi oivallisen näkökulman D-Debatissamme, joka liittyi brändiin ja sisältöstrategiaan: kun verkkoon tehdään iso investointi, kuka valvoo – ja miten – että investointi myös tuottaa arvoa? Yleensä teknisen toimijan perävalot ovat jo paistaneet mutkasta kauan aikaa sitten, graafikko on tyytyväinen ulkoasuun ja sisällöntuottajakumppani sanoo, että sisällöt ovat kyllä nyt hyvät. Eli kone on luotu, mutta kuka valvoo mittareita, tekee uudistuksia ja toimenpiteitä ja kerää tiedon siitä, miten kohderyhmien ostopäätös verkossa kehittyy?

Kyllä, yrityksen markkinointihenkilö jää usein yksin valvomaan uudistusta. Kone on teknisesti kunnossa, mutta konetta kehittäviä käyttöohjeita ei ole ja Googlen analytiikka tuntuu vain numeroilta. Mitä vastaat, jos johtoryhmä kysyy 6 kk päästä, miten verkkopalvelu-uudistukseen tehty investointi on tuottanut tulosta?

Sisältöstrategiaan kirjoitetaan digitaalisen vaikuttavuutenne, kohderyhmäymmärryksen DNA

Tiedän, että sisältöstrategia on sanahirviö. Miten niin strategia, ja sisällöistä nyt puhutaan joka paikassa. Me olemme todenneet yhdessä muodostetun sisältöstrategian arvon siinä, miten yhdessä linjatut tärkeimmät kohderyhmät palvellaan verkossa, mihin heitä johdatetaan ja miten. Tämän dokumentointi on työkirja ja työmalli, jolla yhdistetään yrityksen osaaminen, tarjooma ja asiakkaan tarpeet. Se ei ole sen kummallisempaa.

Sisältöstrategia on yrityksen liiketoimintastrategiaa ja asiakkaiden maailmaa yhdistävä näkemys siitä, miten molempien motiivit saadaan yhdistettyä ja luotua win-win –tilanne molemmille ja miten tämä aidon oikeasti arjessa toteutetaan.

Älä pelkää esittää markkinoinnin tuottoa

On kaikkein meidän markkinoijien etu, että liiketoimintajohto kysyy ja odottaa markkinoinnin tuottavuuslukuja. Ne kun on helppo osoittaa digitaalisessa maailmassa jossa dataa kertyy kaiken aikaa. Kun verkkopalvelu tehdään älykkäästi tärkeimpiä kohderyhmiä palvelemaan, ja sen ylläpitoon kirjoitetaan tavoitteet, ohjeet, ostopolun vaiheet sekä luodaan teemat ajatusjohtajuudelle, markkinointi saa nauttia tuloksellisesta työstä, luvuista ja potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksesta joka alkaa kertyä kun kiinnostus herää kohderyhmässä ja tätä kiinnostusta voidaan myös johtaa!

Nyt on aika markkinoijan nauttia tuloksellisesta työstä ja osoittaa se. Kun teet pohjatyön hyvin, nautit omassa organisaatiossasi menestyvän sijoituskonsultin roolista, jossa pystyt milloin vain kertomaan työn tuloksellisuudesta oli kysyjä sitten R&D-johtajan tiedustelu ajatusjohtajuuden kehittymisestä ja visoista tai liiketoimintajohdon kyselyt markkinoinnin ROI:sta.

Ole valmis viemään tuloksellinen markkinointi-investointi seuraavalle tasolle!

Haluatko apua matkallesi?

Tule sisältöstrategian #superpäivään kuulemaan, miten muissa organisaatioissa strategista sisältömarkkinointia johdetaan ja mitataan. Tapahtuma järjestetään 14.9. Helsingissä. Lue lisää ja ilmoittaudu!

Mikäli kaipaat jeesiä heti, ota yhteyttä rohkeasti, niin sparrataan aiheesta!