06.04.2017

Kun Dom Perignon ensimmäisen kerran maistoi samppanjaa, hän huudahti: ”Tulkaa pian, minä maistelen tähtiä!”

Markkinoija on tämän päivän Dom Perignon. 2020-luvun menestysyrityksen markkinoinnin tulee syventyä asiakkaisiinsa ja nähdä niissä tähtiä, jotka kypsytetään tarkoin suunnitellun prosessin mukaisesti. Jokainen asiakas vaatii kukoistaakseen hellää hoivaamista ja omanlaisensa kasvualustan.

Onko niin, että organisaationne vasta kypsyttelee asiakaslähtöisyyttä, ja se on vasta sana yrityksenne strategiassa?

Erilaiset menetelmät, asiakkaiden erikoispiirteet ja tarpeet,  asiakkaiden odotukset on markkinointipäättäjänkin tunnettava, jos mielii menestyä. Vain siten voi onnistuayrityksen asiakaslähtöisyyden ja –tyytyväisyyden kehittämisessä.

Miten markkinoija lähtee toteuttamaan asiakaslähtöistä strategiaa?

Miten saamme valikoitua meille parhaat asiakkaat jo varhaisessa kasvuvaiheessa oikealle alustalle kasvamaan? Miten ruokimme asiakkaitamme kohti kukoistusta? Avainasiana on asiakkaan tunteminen. Tietoa voi kysyä ensin omalta organisaatiolta ja myynniltä. Suosittelemme jopa keskustelemaan suoraan asiakkaiden kanssa!

Markkinoijien pitää oppia vastaamaan kohderyhmää auttavalla tavalla ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  1. Mitä varten olemme asiakkaillemme tärkeitä, mitä tuomme heidän maailmaansa?
  2. Mikä ydinosaamisessamme on heille merkityksellistä ja miksi?
  3. Millaisessa tilanteessa asiakkaamme ovat, mihin he meitä tarvitsevat?
  4. Mitä tietoa he etsivät, mitkä asiat heitä motivoivat ja keiden kanssa he päätöksiään sparraavat?
  5. Onko olemassa kohderyhmiä, joita emme vielä palvele, mutta jolle osaamisemme tuottaisi arvoa?

Näiden kysymysten kautta pääset
A) vahvistamaan organisaatiosi asiakaslähtöisyyttä ja
B) luomaan asiakasta aidosti auttavaa ja johdattelevaa markkinointia.

Markkinoinnin tehtävä on tuoda asiakkaan ääni yrityksen valintoihin – on kyse sitten tuotteista, niiden lanseerauksesta, kanavista tai sisällöistä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sinä, markkinoija, olet muistuttamassa asiakkaistanne ja heidän erilaisista tarpeistaan, siitä miksi juuri te olette olemassa. Tapasitpa sitten johtoa, myyntiä, tuotekehitystä, asiakaspalvelua tai asiantuntijajoukkoa, muista aina kysyä heiltä asiakkaista – älä ota vastaan tai hyväksy perustoteamuksia äläkä anna hevillä periksi.

Hyvä sisäinen markkinointi on keskusteluja eri organisaation tahojen kanssa – miten he näkevät ja kokevat asiakkaanne. Parasta on kun huomaat, että keskusteluiden kautta voitte yhdessä mallintaa asiakaslähtöiset, kohderyhmäkohtaiset, näppärästi verkkosisältöihin vietävät asiakaspuheen kulmat. Näin luotte yhdessä perustaa uudenlaisille, asiakkaan keskiöön tuoville sisäisille toimintatavoille.

”Yrityksen ammattitaito ja arvokkain sisältö elää sen työntekijöissä läpi organisaation. Jos heitä ei saada mukaan jakamaan osaamistaan, jää yrityksen tuottama sisältö pinnalliseksi jargoniksi mikä ei hyödytä ketään. Pahimmillaan tällainen sisältö voi syödä yrityksen uskottavuutta varsin ikävällä tavalla.”
Tarja Röytiö, Marketing Manager, Aditro Oy

Muutosmatkalla kohti asiakaslähtöistä markkinointia ja yrityskulttuuria on iso joukko meitä markkinoijia. Tule tapaamaan meitä ja sparraamaan ajatuksia markkinoinnin muutoksesta Differon järjestämään sisältöstrategian #Superpäivään! Törmäytämme jopa 100 modernista, asiakaslähtöisestä markkinoinnista kiinnostunutta päättäjää ja tekijää Helsingissä torstaina 14.9. Tapahtuman tarkka ohjelma julkaistaan kevään aikana. Mikäli haluat saada tiedon kun ohjelma on julkaistu, jätä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään!