13.01.2017

Uusi esimieheni aloitti nimitysuutiseni sanoilla kovaa B2B-markkinoinnin kokemusta. Missä pehmeä B2B-markkinoinnin osaaminen on? Vai olisiko pitänyt puhua P2P:stä tai H2H:sta, jotka ovat konsulttijargonin trenditilastoissa nousussa?

Markkinointi jos mikä on eri ihmisten välistä tiimipeliä, jossa pyritään viestinnän ja sisältöjen avulla auttamaan ostajaa ostamaan ja myyjää myymään. Myös yritysten välisessä kaupassa täytyy muistaa, että asiakkaat eivät ole rivejä firman tietokannassa vaan ihmisiä, joilla on tunteita ja odotuksia. Differolaisten tapa käsitellä kohderyhmiä ihmisinä ja yksilöinä oli ensimmäisiä asioita, joka sai kiinnostukseni yrityksestä heräämään.

Tänä vuonna olisi tullut täyteen 18 vuotta edellisen työnantajani palveluksessa. Se on pitkä aika ja ehdin näkemään monet talouden ylä- ja alamäet. Suurimpia muutoksia kuluneiden vuosien aikana tapahtui markkinointi- ja myyntijärjestelmien kehityksessä sekä markkinointiviestinnän muuttuessa tuotepohjaisesta ratkaisukeskeiseksi, kohderyhmien tarpeisiin kokonaisvaltaisemmin vastaavaan suuntaan. Teknologian järkevä ja luova hyödyntäminen markkinoinnissa on aina ollut lähellä sydäntäni ja kun tutustuin differolaisten toimintaan, kiinnostukseni yritystä kohtaan kasvoi. Ohjelmistot ja järjestelmät ovat työkaluja, eivät itseisarvo, ja Differossa näille on näytetty kaapin paikka ja niiden rooli on ymmärretty.

Ohjelmistot ja järjestelmät ovat työkaluja, eivät itseisarvo, ja Differossa näille on näytetty kaapin paikka ja niiden rooli on ymmärretty.

Toisin kuin kuluttajabusineksessa, jossa yleensä on yksi ostaja ja myyjä, yritysten välisessä kaupassa häärivät ostajatiimi ja myyjätiimi, jotka viestivät keskenään yrityksen tarpeen tai ongelman ratkaisemiseksi. Erilaisia rooleja on useita, ostoprosessit ovat pitkiä ja tiedontarpeet moninaisia. On ymmärrettävä sekä osto- että myyntiprosessien eri vaiheet ja näissä toimivien ihmisten odotukset, tarpeet ja tunteet, jotta konflikteilta vältytään ja yritys pystyy tarjoamaan oikeita sisältöjä oikeille henkilöille oikeaan aikaan. Käytännössä siis tarvitaan suunnitelma, jossa tiedon tarpeet ja tarvitsijat on tunnistettu ja sijoitettu oikeisiin vaiheisiin. Aivan liian usein keskitytään (helppoihin) tuotteen tai palvelun toiminnallisiin etuihin ja unohdetaan liiketoiminnan muut ulottuvuudet. Differolaisten idea sijoittaa osto- ja myyntiprosessi sisältöpolulle ja määritellä systemaattisesti eri vaiheissa tarvittavat sisällöt ja ihmisten roolit asiakaslähtöisesti helpottaa kokonaisuuden pitämistä kasassa.

Markkinointia maalaisjärjellä

Markkinointia maalaisjärjellä oli ajatus, joka oli päällimmäisenä mielessäni, kun olin tavannut differolaisia. Kerrankin keskustelukumppaneina olivat ihmiset, jotka ymmärsivät businesta ja puhuivat tavallista suomea kryptisen konsulttijargonin sijasta. Olin jo pitkään miettinyt alan vaihtoa ja kun tutustuin differolaisiin ja Differon mielestäni mainioon liikeideaan, miettimiseni muuttui päätökseksi. Vaikka olen ollut töissä vasta muutaman päivän, olen jo nyt päässyt hyödyntämään ammattitaitoani ja kokemustani sekä oppinut paljon uusia asioita asiakasprojekteissa. Vuosi 2017 tulee olemaan minulle valtaisa oppimisen ja kehittymisen vuosi, jonka aikana pystymme differolaisten ja asiakkaidemme kanssa yhdessä menestymään ja luomaan hyvinvointia Suomeen.

Tutustu Jarnoon myös Twitterissä ja LinkedInissä.