18.12.2018

Superpäivässä Biit Oy:n Head of Marketing Jarmo Tuutti antaa konkreettisia työkaluja dataohjatun markkinoinnin hyödyntämiseksi:

– Kerron, mitä dataohjattu markkinointi tarkoittaa esimerkiksi järjestelmien tasolla. Käyn läpi, miten saat kerättyä ja hyödynnettyä dataa mahdollisimman tehokkaasti koko asiakasmatkan ajan, sekä tuotettua siitä tehokkaita analyyseja.

Etsi markkinoinnin tavoitteet ja osoita tulokset datan avulla

Dataohjattu markkinointi auttaa yrityksiä saavuttamaan liiketoiminnan kannalta hyödyllisiä, mitattavia tuloksia. Analytiikkaan perustuva suunnittelu auttaa löytämään jo tehdystä markkinoinnista onnistuneet ratkaisut ja kehittämisen kohteet. Ennustettava toiminta auttaa välttämään ikävät yllätykset. Tuutti antaa esimerkin:

– Olen kohdannut tilanteita, joissa asiakkaalla on ostovalmiita liidejä enemmän kuin hän voi palvella. Silloin hän on jo heittänyt rahaa hukkaan. Näin voi käydä esimerkiksi silloin, jos myytävä tuote loppuu varastosta kesken kampanjan. Ennakoitava, dataohjautuva markkinointi voi ehkäistä tällaiset tilanteet.

Tekoäly on työkalu, ei kilpailija

Datan hyödyntäminen markkinoinnissa ei vaadi syväosaamista. Salesforce tarjoaa jo nyt tuotteita, joihin tekoäly on paketoitu sisälle. Esimeriksi CRM-järjestelmä Sales Cloudissa tekoäly voi liidejä pisteyttäessään huomioida paljon enemmän dataa kuin ihminen. Myyjälle tämä näkyy helposti ymmärrettävänä liidin potentiaalista kertovana pistemääränä, eikä hänen tarvitse olla tekoälyn asiantuntija. Jarmo Tuutti uskoo, että tekoälyn rooli kasvaa markkinoinnissa koko ajan:

– Markkinoijana tulet tuskin käyttämään suoraan tekoälyä vaan työkaluja, joista löytyy tekoälyä ja koneoppimista hyödyntäviä ominaisuuksia. Esimerkiksi nyt joudumme määrittelemään käsin markkinoinnin automaatiojärjestelmään eri toimenpiteistä prospektille annettavia pisteitä. Aivan kuten myynnin liidien kohdalla, voisi tekoäly hoitaa prospektien arvioimisen ja suositella, mitkä niistä siirrettäisiin myynnin liideiksi.

Tulevaisuudessa data auttaa tarjoamaan asiakkaalle paremmin kohdennettua sisältöä

Asiakastuntemuksen merkitys kasvaa koko ajan, ja asiakkaista kerätään yhä enemmän dataa. He ovat myös entistä tietoisempia sen keräämisestä, joten markkinoijan on kiinnitettävä yhä enemmän huomiota avoimeen ja luotettavaan viestintään. Parhaimmillaan Tuutti näkee datan erinomaisena työkaluna asiakkaan parempaan palvelemiseen:

– Tietojen antaminen on kauppaa. Sinun täytyy vakuuttaa asiakas siitä, että tuotteesi on tietojen luovuttamisen arvoinen. Siinä myös asiakastuntemus astuu kuvaan: jos et tunne häntä, et tiedä mitä tarjota. Toinen asiakastuntemukseen liittyvä kysymys on tarjolla olevan datamäärän tehokas ja mielekäs hyödyntäminen: miten saat kaiken kertyvän datan – myös asiakassuhteissa kertyvän hiljaisen tiedon – yhdistettyä sinulle hyödylliseen muotoon?

 

Kiinnostuitko? Tule kuulemaan Jarmon ja muiden puhujien ajatuksia Superpäivään ja ilmoittaudu pian mukaan alan kiinnostavimpaan tapahtumaan!