16.11.2018

Sisältömarkkinoinnin ydin on auttaa asiakasta kertomalla hänelle vastauksia häntä askarruttaviin kysymyksiin. Toinen asiakas tarvitsee herättelyä yleisesti liiketoimintansa tehostamiseen kun taas toinen haluaa nähdä vertailutaulukon valitsemistaan tuotteista.

Tarvitsemme siis erilaisia sisältöjä erilaisten asiakkaiden tarpeisiin koko ostomatkalle sekä myös sen jälkeen asiakassuhteen hoitamiseen. Tällaisia sisältöjä voivat olla esimerkiksi blogi, opas, artikkeli, video tai vaikkapa podcast. Mutta mitä erilaisten sisältöjen ja tehokkaan sisältömarkkinoinnin tekeminen vaatii? Miten se auttaa yritystä myynnissä ja brändin rakentamisessa?

Tee myyntiä ja markkinointia uudella tavalla – pääset pois hintakilpailusta

Usein yrityksen verkkosivuilta löytyy pääosin tuotetietoa. Se vastaa asiakkaalle vasta aivan myyntiä lähellä olevaan vaiheeseen. Sisältömarkkinoinnin avulla käännetään viesti pois yritysjargoniasta sekä tuotteista ja muutetaan se aidosti asiakasta auttavaksi. Muutos on usein vaikeaa, koska omat tuotteet ja palvelut ovat ymmärrettävästi yritykselle se kaikkein tärkein asia. On pelottavaa olla puhumatta niistä.

Totuus on, että ilman oikeaan aikaan tapahtuvaa asiakasta puhuttelevaa sisältöä, olet helposti samassa tuotekatalogissa kilpailijoittesi kanssa. Tällöin käy usein niin, että ainoa erottava tekijä asiakkaan mielestä on hinta.

 

“Muutos on usein vaikeaa, koska omat tuotteet ja palvelut ovat ymmärrettävästi yritykselle se kaikkein tärkein asia. On pelottavaa olla puhumatta niistä. “

 

Unohda osastokohtaiset tavoitteet ja keskity yhteistyöhön

Monissa yrityksissä eri osastojen asiantuntijoilla on paljon hiljaista tietoa, jota ei osata hyödyntää. Esimerkiksi myynti ja markkinointi ovat monesti liian kaukana toisistaan ja niillä voi olla jopa erilliset tavoitteet.

Sisältömarkkinointi vaatii onnistuakseen tiivistä yhteistyötä eri osastojen kesken. Toisaalta, jos tällaista ei ole, hyvin tehdyn sisältömarkkinoinnin startin avulla saadaan tiimit lähentymään ja yhteistyön merkitys kirkastettua kaikille.

 

“Kaikki ne henkilöt, jotka ovat suorassa kontaktissa asiakkaisiin, ovat asiakasymmärryksen kerryttämisen kannalta tärkeitä. Heistä kaikki ovat lunastamassa antamaamme lupausta ja he antavat oman osansa asiakkaan matkalla. Haluamme tehdä tästä asiakkaan matkasta yhtenäisen, sellaisen, josta asiakas saa arvoa koko matkan ajan.”  Maarit Asikainen, Basware Oyj 

 

“Ei tällainen varmaan toimi meidän alalla, näin erikoisen tuotteen kanssa…”

Usko pois, kuulemme tätä hyvin usein. Sisältömarkkinointia voi ja kannattaa tehdä missä tahansa yrityksessä tai yhdistyksessä toimialaan katsomatta. Huolella tehty sisältö toimii verkossa pitkään ja houkuttelee kävijöitä suoraan Googlen haun kautta. Ja mikä parasta, tämä orgaaniseksi liikenteeksi kutsuttu kävijäliikenne on täysin ilmaista.

Kun sisältöjen pohjalla oleva materiaali on saatu suoraan asiakkailta haastatteluista, yhdistettynä yrityksen tavoitteisiin, asiantuntijoiden kommentteihin ja liiketoimintastrategiaan, ei voida mennä vikaan.

 

“Meillä oli oikeita elementtejä, mutta niitä käytettiin väärin: meillä oli paljon sisältöjä ja puhuimme tekevämme sisältömarkkinointia, mutta oikeasti tekeminen täytti kaikki outbound-markkinoinnin merkit. Tekeminen ei ollut pitkäjänteistä eikä tehtyä toimenpiteitä mitattu tai analysoitu kunnolla. Mikäli näytti siltä, että markkinointi ei saanut tarpeeksi liidejä, painettiin paniikkinappia ja lähetettiin massasähköposti.” Milla Ikonen, Visma Software Oy

 

Oikeat resurssit sisältömarkkinoinnin tekemiseen

Sisältömarkkinointi vaatii usein lisäresursseja, eniten ammattitaitoiseen kirjoittamiseen, mutta myös digitaalisen markkinoinnin, hakukoneoptimoinnin, mittaamisen ja sosiaalisen median ymmärtämiseen. Liidien tunnistamista ja keruuta varten usein myös markkinoinnin automaatiota. Näitä kaikkia taitoja harvoin muuten löytää yhdestä ihmisestä.

Sisältömarkkinointi vaatii resursseja, mutta hyvin tehtynä se maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Siitä voi ajan kanssa tulla niin hyvä inbound-myyntikoneisto, että uutta myyjää ei tarvitse rekrytoida. Sen sijaan olemassa olevat myyjät voivat kulkea jo kiinnostuksensa ilmaisseiden potentiaalisten asiakkaiden kanssa kohti ostopäätöstä.

Uuden asian ja muutoksen äärellä on kumppani paikallaan huolehtimassa, että tärkeä työ varmasti onnistuu. Lisäksi koko toimintaa ulkopuolelta katseleva voi auttaa avaamaan silmiä aivan uudella tavalla.

Ole siellä, missä asiakkaasi

Kaikki (tieto) on netissä ja tiedon perässä nettiin on mennyt myös asiakas. Hänen ei tarvitse soittaa enää myyjälle, vaan hän voi helposti kokeilla hakukonetta ja tehdä omassa tahdissaan vertailua löytämiensä yritysten listalta.

Asiakasta auttavalla sisällöllä rakennamme luottamusta, vahvistamme asiantuntijuutta ja saamme asiakkaan palaamaan brändin pariin. Asiakas kulkee jopa 80% koko ostomatkastaan verkossa ja tälle matkalle me tulemme mukaan sisältömarkkinoinnilla.

Kiinnostuitko asiakkaan auttamisesta? Alkuun pääset lukemalla Miran blogin: Aloita sisältömarkkinointi ruohonjuuritasolta