12.07.2019

Blogi antaa mahdollisuuden tuoda asiantuntijuus esiin omalla äänellä. Kohderyhmällesi blogi luo tilaisuuden tutustua sinuun ja ajatuksiisi ennen tapaamista, neuvottelua tai tapahtumaa. Mikä parasta, blogien avulla kohderyhmäsi löytää sinut ja osaamisesi paremmin verkosta. Hakukoneiden aikakaudella teksti on tehokas sisältömuoto.

Vaikka videoiden ja kuvien merkitys on nousemassa hurjaa vauhtia, menee vielä hetki, ennen kuin hakukoneet lukevat kuvaa yhtä tehokkaasti kuin tekstiä. Blogit tuottavatkin valtaosan B2B- ja B2C-yritysten verkkosivuille tulevasta orgaanisesta hakukoneliikenteestä.

Aseta siis rohkeasti sormet näppäimille. Tässä muutama vinkki asiantuntijablogin kirjoittamiseen:

1. Mieti, kenelle kirjoitat ja tunnista kohderyhmäsi motiivit

Mieti kohderyhmäsi motiiveja. Miksi he ovat sinusta ja asiastasi kiinnostuneita? Mikä on se haaste, johon sinä asiantuntijuudellasi tuot apua? Mitä ennakkoluuloja kohderyhmälläsi mahdollisesti on edustamaasi aihetta kohtaan?

Esimerkki: Kirjoitan tätä blogia kokeneelle asiantuntijalle, joka ei ole ennen kirjoittanut blogeja. Hän on hyvä puhuja ja mahdollisesti tuottanut tieteellistä tekstiä – saattanut jopa kirjoittaa kirjan – mutta bloggaaminen on uutta. Hän miettii, mistä lähteä liikkeelle ja saattaa pohtia, onko blogikirjoittamiseen käytetystä ajasta oikeasti hyötyä.

2. ”Vain yksi asia yhteen blogiin” – helpommin sanottu kuin tehty!

Poimi laajasta osaamiskentästäsi juuri tällä hetkellä kohderyhmääsi kiinnostava, ajankohtainen aihe. Valitse aihe, joka puhuttelee kohderyhmäsi motiiveja juuri nyt. Listaa muut ideasi ylös ja palaa niihin myöhemmin.

Kun mietit aiheita, yksi toimiva keino on listata ne kysymykset, joita olet saanut yleisöltä, asiakkailta tai muilta sidosryhmiltä viime aikoina. Mitä sinulta on kysytty? Mikä on keskusteluttanut ja mihin ongelmaan haetaan ratkaisuja? Poimi parhaimmat blogin aiheiksi.

Älä pelkää ottaa käsittelyyn sinusta liian yksinkertaisilta tuntuvia teemoja. Vaikka aihe olisi sinulle helppo ja yksinkertainen, voi se monelle tarjota arvokasta tietoa.

Blogin pituus on hyvä pitää 1800-5000 merkissä. Käytä väliotsikoita ja listoja. Parittomat numerolistat toimivat myös hyvin. Voit myös rohkeasti nostaa omasta tekstistäsi lempikohtasi lainaukseksi!

Mistä asiantuntija kirjoittaisi blogin? Kun mietit blogiaiheita, yksi toimiva keino on listata ne kysymykset, joita olet saanut yleisöltä, asiakkailta tai muilta sidosryhmiltä viime aikoina. Mikä on keskusteluttanut ja mihin ongelmaan haetaan ratkaisuja?

Mitä sinulta on kysytty? Poimi parhaimmat kysymykset blogin aiheiksi.

3. Muista SEO ja jaa blogisi niissä kanavissa, joita kohderyhmäsi seuraa

SEO eli hakukoneoptimointi on tärkeää, jotta blogisi löydetään. Mieti mitä sanoja ja termejä kohderyhmäsi käyttää, kun he lähestyvät sinua oman osaamisesi tiimoilta. Millä kysymyksillä he etsisivät juuri tätä aihetta verkosta? Käytä näitä samoja termejä tekstissäsi. Kirjoita kieltä, johon kohderyhmäsi on helppo samaistua. Jos kohderyhmäsi on huipputason ammattilaisia, älä epäröi käyttää ammattitermejä. Jos tiedät, että kohderyhmäsi käyttää yksinkertaista kieltä, käytä samoja sanoituksia.

 

Kun blogi on julkaistu, kerro siitä. Jaa blogisi kanavissa, joita kohderyhmäsi seuraavat.

Voit jakaa hyvää blogia useampaan otteeseen sosiaalisen median kanavissa eri kulmilla. Myös sähköposti on toimiva kanava!

Käytä sosiaalisen median yhteydessä aihetunnisteita (hashtags), joilla kohderyhmäsi kaikkein todennäköisimmin etsivät aiheeseen liittyviä asioita. Kolme aihetunnistetta yhtä some-julkaisua kohden on lukijaystävällinen ja hyvä määrä.

Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle hyötyä. Toivotan sinulle intoa kirjoittamiseen!

Alkuperäinen blogi on julkaistu www.keynote.fi -puhujaportaalissa 31.3.2019

Blogin kuvat ovat Tallinn Marketing Week 2019 -tapahtumasta, jossa Differon Nadja Huotari ja Paula Savonen kävivät pitämässä puolen päivän sisällöntuotanto-workshopin otsikolla ”A Starter Kit for B2B Content Creation”.