03.05.2017

Olen urani aikana nähnyt markkinoinnin kaikki roolit: tukitoiminnosta ihan strategiseen, liiketoimintaa suuntaavaan rooliin saakka. Ja mikä parasta: olen myös nähnyt muutoksen tapahtuvan jossa markkinointi on tasaisin askelin murtautunut ulos tukitoiminnosta keskeiseen, yrityksen strategiaa toteuttavan ja sitä kehittävään rooliin. On antoisaa olla mukana useissa tällaisissa muutosprosesseissa.

Ponnista askel kerrallaan

Jos sinusta tuntuu, että toteutat organisaatiossasi tukifunktion osaa ja että muut eivät arvosta markkinoinnin roolia, et ole ajatuksen kanssa yksin. Suomalaisessa yrityskulttuurissa on ikävä kyllä yleisempää se, että markkinointi on vielä tukifunktio kuin aidosti yrityksen strateginen toiminto. Lohdullista on se, että muutos saadaan aikaan systemaattisesti ja pienin askelin eikä se tarkoita sitä, että koko johtoportaan pitää vaihtua tai vain joku iso ulkoinen muutos sysää asennemuutoksen liikkeelle. Askeleet kohti strategisempaa roolia tehdään omalla työllä, näytöillä ja ennen kaikkea sillä, että fokus suunnataan tärkeimpiin asiakkaisiinne.

Sisältöstrategia opastaa sinulle mikä asiakkaillenne on tärkeintä

Jos tunnet, että asiakkaat ovat yritysnimiä, harmaata massaa tai anonyymejä kävijöitä messuständillänne, tärkeintä on lähteä tutustumaan heihin ostopäättäjinä. Markkinoinnin tulee puhutella heitä – siksi sisällöt ja määritelty tapa puhua eri ostovaiheissa on keskeinen osa-alue. Strateginen valinta on se, mihin kohderyhmään suurin tarmo ja tekeminen kohdennetaan. Yrityksenne johto ja strategia määrittää sen, mihin ja miten markkinoinnin resurssien kohdentaminen pitää tehdä. Sisältöstrategiassa määritellään miten tuolle kohderyhmälle on kannattavinta puhua koko ostoprosessin aikana ja mikä heitä vakuuttaa, sitouttaa ja liikuttaa kohti teidän yrityksen osaamista.

Saavutat sekä johdon että asiakkaittenne arvostuksen

Kun haluat paaluttaa markkinoinnin asemaa organisaatiossasi, se vaatii uudenlaisen otteen kuin aikaisemmin. On lohdullista tietää, että tällä otteella on nimi ja tarkka toimintamalli: sisältöstrategian kautta osoitat niin johdolle, muulle organisaatiolle ja asiakkaillenne, että yrityksenne markkinointi – se miten asiakkaille ja kohderyhmille puhutaan, miten heitä autetaan – on keskeistä kiinnostavuuden, vetovoiman, myynnin rakentamisen kannalta sekä asiakassuhteiden pitämisen osalta. Mikä yrityksen toiminnassa on tätä tärkeämpää?

Haluatko tukea matkallesi?

Tule mukaan tiiviiseen, syksyn 2017 kestävään Strategisen sisältömarkkinoinnin treenijaksoon. Jakson aikana luot omalle organisaatiollesi markkinoinnin sisältöstrategian, sisältöpolut ja -suunnitelman pohjautuen yrityksesi strategisiin tavoitteisiin. Harjoittelet myös vaikuttavaa sisällöntuotantoa. Jakson aikana tutustut myös muihin markkinoijiin ja heidän tapaansa johtaa markkinointia omassa organisaatiossaan. Valmennus sisältää digitaalisia välineitä hyödytäviä etätehtäviä sekä puolen päivän mittaisia lähipäiviä.

Lue lisää ja ilmoittaudu nyt – mukaan mahtuu vain reilu kourallinen osallistujia, jotta voimme taata yksilöllisen sparrauksen.