18.10.2017

Kansainvälistyminen tai ajatusjohtajuuden rakentaminen vaatii tuekseen systemaattista sidosryhmätyötä myös verkossa. Jotta onnistut, sinun on tunnistettava tärkeimpien vaikuttajien haasteet, motiivit ja tiedontarpeet, sekä mahdolliset ennakkoluulot omaa yritystäsi tai organisaatiotasi kohtaan. Sisältöstrategian avulla rakennat vahvan pohjan uusille mahdollisuuksille ja yllättäville tilanteille.

Organisaatiosi kaikkein tärkeimmät sidosryhmät, kuten esimerkiksi sijoittajat, tulevat työntekijät tai viranomaiset, etsivät verkosta sisältöä joka on heille arvokasta ja vastaa heidän motiiveihinsa ja tiedontarpeisiinsa. Tarjoamalla tällaista tietoa autat sidosryhmiäsi ymmärtämään, miten yrityksesi tai organisaatiosi tuottaa heille arvoa.

Auta sidosryhmiä ymmärtämään, miten organisaatiosi tuottaa heille arvoa. #sisältöstrategia #viestintäClick To Tweet

Työ alkaa tavoiteasetannasta ja tärkeimpien sidosryhmien tunnistamisesta:

  1. Määrittele, mitä haluat sidosryhmäsuhteilta. Tavoitteenanne saattaa olla esimerkiksi tunnettuuden lisääminen, brändin vahvistaminen, uusien keskustelunavausten tuominen julkisuuteen, liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen tai riskien hallitseminen. Mieti, missä verkostoissa haluat vaikuttaa ja miksi? Luo sidosryhmätyölle visio ja kirjoita tavoitteet auki.
  2. Kerrytä sidosryhmäymmärrystä
    Listaa ne sidosryhmät, jotka jo olemassa olevista verkostoista ovat yritykselle tai organisaation toiminnalle kullanarvoisia. Mieti myös, keiden huomion haluaisit herättää?  Kun lista on valmis, lähde kerryttämään sidosryhmäymmärrystä: kysy vaikuttajilta – vaikkapa median edustajalta, viranomaiselta tai järjestöaktiivilta –  mihin he kaipaavat tukea. Millaista tietoa he tarvitsevat omiin haasteisiinsa ja te voisitte parhaiten auttaa. Mikä heitä oman organisaatiosi tai yrityksesi toiminnassa motivoi (hyvässä ja pahassa)? Millaisia ennakkoluuloja heillä on?
  3. Muodosta vaikuttajaprofiilit ja määrittele, millä vahvuuksilla puhuttelet heitä Tutki kertynyttä tietoa eri vaikuttajien motiiveista ja mieti, pystytkö segmentoimaan heitä motiivipohjaisesti. Muodosta omaa sidosryhmätyötäsi varten vaikuttajapersoonat, joita yhdistää samantyyppiset intressit, motiivit ja tiedontarpeet. Peilaa vaikuttajapersoonien motiiveja oman yrityksesi vahvuuksiin. Löytyykö yhtymäkohtia? Millä vahvuuksilla ja erityisosaamisella sinä ja yrityksesi parhaiten puhuttelette heitä verkossa?
#Sisältöstrategia on apuna, kun rakennat dialogia, joka puhuttelee ja motivoi. #vaikuttajaviestintäClick To Tweet

Kun strateginen työ on tehty, voit siirtyä taktiseen tekemiseen. Luo valituille vaikuttajille omat sisältöpolut verkkoon. Laadi sidosryhmälähtöinen sisällöntuotannon suunnitelma ja lähde tuottamaan vaikuttavaa sisältöä! Sama suunnitelma luo pohjaa erilaisisiin tilanteisiin (myös kriiseihin), joita yrityksesi tai organisaatiosi ja tärkeimpien sidosryhmien välille saattaa syntyä.

Kuulostaako kiinnostavalta? Jos koet, että kaipaatte uutta kulmaa ja systemaattissuutta vaikuttajaviestintään ja sidosryhmille suunnattuun sisällöntuotantoon, ota yhteyttä! Meillä on yli 10 vuoden kokemus motiivipohjaisen ja vaikuttavan  sisältöstrategian suunnittelusta.

Lisää vinkkejä vaikuttajaviestintään

Haluatko saada lisää vinkkejä ja ajatuksia vaikuttavasta viestinnästä? Lähetämme Differon koostamat parhaat vinkit sähköpostiisi 1-2 kertaa kuukaudessa. Jätä yhteystietosi alla olevaan lomakkeeseen – saat ensimmäiset vinkit pian sähköpostiisi: