14.06.2018

Mistä keksisi aiheita sisältömarkkinointia tai blogipostausta varten? Mistä ne asiakkaat oikein haluaisivat lukea?

Kirjoitin taannoin pienen blogisarjan siitä, miten suunnitella ja kohdistaa sisältömarkkinointia erilaisten työkalujen avulla. Hyväkin suunnittelu valuu hukkaan, jos toteutus ontuu: siksi tärkein vaihe on hetki, kun pitäisi ryhtyä hommiin ja innostaa esimerkiksi organisaation asiantuntijat bloggaamaan yritykselle juuri innolla perustetussa blogissa.

Kevään mittaan olen päässyt pitämään erilaisille tiimeille kirjoituskoulutuksia ja tukenut organisaatioita vaikkapa asiantuntijabloggaamisessa. Olen havainnut kolme syytä, jotka jarruttavat sisällöntuottajia sisältömarkkinoinnin ensimetreillä, olivat he markkinoinnin edustajia tai yksittäisiä asiantuntijoita.

Syy 1: Tavoite kuulostaa niin hienolta, ettei kukaan usko pystyvänsä siihen

Älä kurkota heti tähtiin sisällölläsi, sillä asiakkaasi arvostaa ruohonjuuritasoa. Kun asetat sisältömarkkinoinnille tai itsellesi tavoitteet korkealle, saattaa ajatus jumiutua. Tavoite voi olla korkealentoinen, kuten ”ajatusjohtajuuden osoittaminen toimialalla”. Tämä kuulostaa hienolta ja haluttavalta – mutta joskus näppikseen tarttuessa iskee paniikki. Muista, että isotkin tavoitteet saavutetaan yksinkertaisilla teoilla ja sisällöillä, joita potentiaalinen asiakkaasi voi ryhtyä ”komppaamaan”. Usein nämä sisällöt ovat ihan yksinkertaisia vinkkejä ja vastauksia asiakkaan useimmin kysymiin kysymyksiin. Ajatusjohtajuus ansaitaan arjessa, ei pilvilinnoja rakentamalla.

”Tavoittele tähtiin, mutta aloita matka sinne ruohonjuuritasolta.”

Syy 2: Yrität kertoa jotain liian monimutkaista

Arkiset aiheet osuvat paremmin, joten ei hätää: jos tunnet asiakkaasi arjen, olet vahvoilla. Asiakkaallesi ajatusjohtajuuden osoittaminen ei tarkoita sitä, että kerrot kaikista monimutkaisimmat oivalluksesi toimialalta, vaan että osoitat pystyväsi keskustelemaan monimutkaisista asioista selkeästi ja ymmärrettävästi, hänelle sopivin termein. Asiakaslähtöinen sisältömarkkinointi on arkijärkistä ja säännöllistä asiakkaan auttamista. Niinikään myyntiä tukevat sisällöt antavat argumentteja ja vastauksia, kun taas asiakaskokemukseen tähtäävät sisällöt ovat osa palvelua.

Syy 3: Rohkeus ja usko omaan asiantuntijuuteen jää ”valkoisen paperin” varjoon

Sisältömarkkinointi on auttamista ja jakamista, ei tiukkaa sanamuotojen valintaa ja termien vahtimista – uskalla luottaa omaan asiantuntijuuteesi ja sen valovoimaan. Sillä on asiakkaillesi suurin arvo. Sanoita omin sanoin ja inhimillisesti. Älä yritä pakottaa itseäsi johonkin muuhun muottiin: Kun olet aito itsesi myös asiantuntijana verkossa, sinuun samaistutaan ja sinua kuunnellaan.

Ruohonjuuresta on hyvä versota korkeammalle

Kirjoitus- tai sisällöntuotantotaito ovat vain jäävuoren huippu vaikkapa onnistuneen blogipostauksen tekemisestä. Asiantuntija haluaisi kertoa kerralla kaiken maailmalle, mutta aiheiden palastelu pieniin kokonaisuuksiin auttaa viestin omaksumista ja aiheen mietintää. Loppupeleissä asiakkaasi haluaa hyötyä sisällöstäsi ja haluaa vastauksia ja apua omaan arkeensa. Listasin muutamat vinkit, joista saatat saada sisältöösi ideoita, ihan ruohonjuuritasolta:

  1. Mistä puhut asiakkaiden tai kollegojen kanssa päivittäin?
  2. Mitä asiakkaat kysyvät?
  3. Mistä innostut eniten juuri nyt?

Näen sisältömarkkinoinnin itse hyvinkin systemaattisena tapana auttaa ja vastata, palvella asiakasta: täyttää ne rivien väliin jäävät tyhjät kolot.

Jos tuntuu, että sisällöntuotanto takkuaa tai sinun on vaikea saada yrityksesi asiantuntijoita innostumaan kirjoittamisesta, niin ehkä valmennuksemme voisi auttaa?

Valmennuksissamme ei harjoitella vain kirjoittamaan. Samalla opitaan tuntemaan omat vahvuudet asiantuntijana ja asiakkaan auttajana. Valmennuksissa metsästämme jokaisen supervoimaa, jonka kautta oma ääni blogikirjoittajana hahmottuu paremmin.

Tutustu valmennuksiin!