23.04.2019

Myynnin on aina helpompi pitäytyä vanhan tuotteen myynnissä kuin ottaa uutta myyntiin. Vanhan kunnon Ansoffin matriisin mukaan uuden tuotteen tai uudelle asiakaskohderyhmälle myymiseen saattaa joutua panostamaan moninkertaisesti enemmän resursseja. Siksi myynnin on helpompi luukuttaa vanhoja tuotteita tutuille asiakkaille, mutta tämä ei kuitenkaan palvele uuden strategian toteutumista. Tässä kohtaa sisältömarkkinointi on toimiva työkalu uuden suunnan vahvistamiseen.

Sisältömarkkinointi fasilitoi yrityksen strategiaa tukemalla myyntityötä

Tällaisissa tilanteissa sisältömarkkinointi tukee myyntityötä, koska se nostaa uuden strategian mukaisten palveluiden tunnettuutta potentiaalisten ja nykyisten asiakkaiden keskuudessa heitä puhuttelevalla tavalla. Näin myynti saa tarvitsemansa buustauksen: myyntiin käytettävä aika vähenee, ostoajat lyhenevät, työ helpottuu ja resursseja säästyy.

Me Differolla tulemme yhä useammin kumppanina mukaan juuri siinä vaiheessa, kun strategia on uusittu ja sen käytäntöönvientiin ja muutosjohtamiseen tarvitaan työkaluja.

Esimerkiksi eräs teollisuuden alan asiakkaamme on alusta lähtien ottanut sisältöstrategian ja -markkinoinnin keskeisiksi työkaluiksi myynnin tukemiseen ja siten myös strategian toteuttamiseen. Tällä suomalaisella, kansainvälisillä markkinoilla toimivalla yrityksellä on strategiassaan kokonaan uuden liiketoiminnan pystyttäminen start-up-tyyliin. Heidän tavoitteenaan on myydä uutta tuotetta osin uudelle kohderyhmälle. Tällöin myynnin resurssitarve on ilmeinen. Sisältömarkkinoinnin avulla he luovat tunnettuutta, ottavat jalansijaa ajatusjohtajana, viestivät visiosta ja näin madaltavat myynnin kynnystä.

Liiketoiminnan ja asiakkaan tarpeet sidotaan yhteen sisältöstrategialla

On selvää, että jos myynti ei saa apua markkinoinnilta, uuden tuotteen tuominen markkinoille vie moninkertaisen ajan. Tämä todetaan kaikissa liiketoiminnan ja markkinoinnin perusteoksissa. Mitä erityistä sitten sisältöstrategia ja siihen perustuva sisältömarkkinointi tuovat lisää tähän kuvioon?

Sisältöstrategiassa esimerkiksi määritellään asiakkaan motiiveihin perustuvat kärkiviestit ja asiakasprofiilit. Toisin sanoen yritys joutuu miettimään kaiken tuottamansa sisällön, ja jopa kaikki toimenpiteet, asiakkaan tarpeiden kautta. Vielä kun nämä tarpeet sidotaan liiketoiminnan tarpeisiin, on sisältömarkkinoinnilla korvaamaton rooli strategian toteuttamisessa.

Prosessin aikana yrityksissä syntyy yhteinen kieli asiakkaasta ja hänen tarpeistaan niin liiketoiminnan, myynnin, markkinoinnin kuin asiakaspalvelun kesken. Yhteinen kieli antaa yritykselle fokusta ja tuo tehokkuutta tekemiseen, mutta mikä tärkeintä, luo asiakkaille yhtenäistä asiakaskokemusta ensikohtaamisesta lähtien.

 

Haluatko kuulla lisää strategiatyön viemisestä käytäntöön? Ota yhteyttä, kerron mielelläni lisää meidän keisseistämme.