18.10.2018

Kollegani Paula pohti vähän aikaa sitten omassa blogikirjoituksessaan  voiko sisältömarkkinointia ulkoistaa, ja kyllähän sitä voi. Ulkoistamisajatuksessa ja yhteistyön aloituksessa asiakkaitamme askarruttavat kuitenkin usein samat ja hyvin perustellut kysymykset. Halusinkin jakaa omia ja meidän tiimimme kokemuksia siitä, miksi sisältömarkkinointitiimin laajennus ulkoisen toimijan kanssa kannattaa vastaamalla juuri näihin muutamiin kysymyksiin, jotka asiakkaitamme yleisimmin pohdituttavat.

”Miten pääsette liiketoimintaamme ja asiakkaamme maailmaan käsiksi?”

Usein yhteistyötä harkittaessa isoimpia askarruttavia asioita ovat toimialan haastavuus ja oikeiden termien sisäistäminen – miten tämä onnistuu ulkoiselta kumppanilta? Emme ole, emmekä väitä olevamme kaikkitietäviä. Työssämme meitä kuitenkin auttaa taustamme erilaisista tehtävistä ja toimialoilta. Ja ehkä suurimpana valttikorttina taitomme kysyä oikeita kysymyksiä.

Yleisin palaute, jonka asiakkaalta kuulemme sisältöstrategiaprojektin jälkeen onkin yllätys siitä, kuinka hyvin olemme lyhyessä ajassa onnistuneet sukeltamaan asiakkaan maailmaan ja löytämään sieltä oleelliset asiat.

Opimme jatkuvasti myös uskomattoman ammattitaitoisilta asiakkailtamme. Vaikka työllämme luommekin asiakkaamme työpöydälle tilaa, vaatii sisältömarkkinointikumppanuus säännöllistä kommunikointia ja tiedon jakamista, molempiin suuntiin. Näin pääsemme yhdessä parhaaseen lopputulokseen.

”Millä laajuudella ja miten yhteistyö lähtee pyörimään mahdollisimman sujuvasti?”

Pääsääntöisesti kuukausipohjainen kumppanuus kanssamme pohjautuu aina yhdessä tehtyyn sisältöstrategiaan. Näin varmistamme, että kumppanuus ja jatkuva sisällöntuotanto pohjautuu oikeisiin tavoitteisiin ja kaikki toimet suunnataan strategisesti tärkeimmille ostajapersoonille. Kyseessä ei siis ole julkaisukalenteri tai sisältösuunnitelma, vaan asiakaslähtöisen markkinoinnin väline, joka ohjaa tekemistä ja auttaa keskittymään olennaiseen.

Yhteistyön aloitus sisältöstrategiatyöllä varmistaa, että suuntaamme alusta asti kohti yhteisiä, strategisia tavoitteita. Kun sisältöstrategiassa on linjattu tavoitteet, ostajapersoonat, viestien kärjet ja sisältöpolut, on siinä pitkän tähtäimen pelimerkit jo aseteltu ja homma todella lähtee pyörimään sujuvasti heti alusta alkaen. Kollegani Paula on avannut kirjoituksessaan tarkemmin kuukausipalvelun aloittamista ja tuntimäärän sovittamista yrityksen tarpeisiin.

”Keitä tiimissä on?”

Jokaiselle asiakkaallemme suunnitellaan heidän tarpeisiinsa sopiva tiimi, joka asiakkuusvastaavan johdolla huolehtii, että tekeminen pohjautuu sisältöstrategiaan tai pitkäjänteiseen suunnitelmaan. Töitä riittää laidasta laitaan, ja hienointa on, että kun töitä tehdään tiimillä, voimme tarjota myös asiakkaalle aina parasta osaamista, intohimoa ja laatua.

Omasta mielestäni tämä onkin yksi kuukausipalvelumme suurimpia arvoja asiakkaalle: apuna on aina kokonainen tiimi eri asioihin erikoistuneita ja eri asioista innostuvia ammattilaisia.

Asiakkaanamme voit siis luottaa siihen, että kanssasi töitä tekee tuttu tiimi, joka on sisällä yrityksesi toiminnassa. Säännöllisessä yhteistyössä voi kuitenkin joskus tulla eteen tilanne, jolloin juuri siitä kokoonpanosta ei löydykään parasta osaamista johonkin akuuttiin pulmaan. Silloin koko laaja-alaisen toimistomme edut tulevat esiin: voimme lisätä osaamista sparrailemalla sisäisesti vaikka koko henkilöstön kanssa, tai tarpeen mukaan laajentaa tai muokata asiakaskohtaista tiimiä uudella henkilöllä ja osaamisella.

”Ostan mieluummin yksittäisiä projekteja, näin varmistan aina akuutteja tarpeitani vastaavan palvelun”

Yksittäisiä sisältöjä tai kokonaisuuksia voi toki ostaa myös projekteina. Pitkällä aikavälillä tässä työtavassa on kuitenkin riskinsä. Yksittäin tuotetut sisällöt saattavat jäädä yksittäisiksi kampanjaluonteisiksi palasiksi, jolloin kokonaiskuva hämärtyy ja asiakasta on haastavampaa johdattaa verkossa sisällöstä toiseen kohti konversiota tai aktivointia.

Kun yhteistyö on säännöllistä, pystymme varmimmin sitomaan tekemisen strategiaan ja takaamaan jatkuvuuden.

Yhdessä etukäteen sovittu tuntiraami ei tarkoita, että etukäteen määritellään esimerkiksi kuukausittain tuotettavien sisältöjen määrä. Kuukausipalvelun laajuudesta riippuen pidämme koko tiimin yhteisen statuspalaverin vähintään kerran kuukaudessa. Statuspalavereissa paitsi käydään läpi tehtyjä työtä ja niiden tuloksia, sovitaan yhdessä seuraavan kuukauden töistä. Linjaamme säännöllisesti yhdessä myös tulevia tavoitteita ja töitä pidemmällä aikavälillä, jolloin varmistetaan pitkän aikavälin tavoitteiden toteutuminen ja yhteinen suunta.

Sopisiko sisältömarkkinoinnin kuukausipalvelu sinun yrityksellesi?

Tutustu kuukausipalveluumme täällä, ja kuuntele podcast-sarjamme jakso, jossa kumppanuustiimimme vetäjä Paula kertoo miten sisältömarkkinoinnin kuukausipalvelu toimii, millaisia tuloksia sen avulla voidaan saavuttaa ja kuinka paljon se todellisuudessa maksaa. Podcastissa Paula avaa myös ajatuksia siitä, miten jatkuvaa markkinoinnin palvelua kannattaa ostaa ja mitä palvelu organisaatiolta edellyttää: