29.12.2016

Sosiaalisen median asiantuntijatoimisto Kurio on jo usean vuoden ajan julkaissut tutkimusta somemarkkinoinnin trendeistä. Pääsin toimimaan tänä vuonna Differon oraakkelina. Miltä somemarkkinointi vuonna 2017 näyttää? Tässä näkemyksiäni aiheeseen liittyen, B2B-silmälasien läpi katsottuna.

Merkittävin some-markkinoinnin kehityssuunta/trendi vuodelle 2017?

Videomarkkinointi on lisääntynyt selkeästi. Videoiden kuluttaminen ja todellinen vaikuttavuus B2B-puolella ovat kuitenkin ainakin itselleni vielä kysymysmerkkejä. Uskon siihen, että videot ovat B2B-kentässä tehokkaimmillaan pitkän tähtäimen ajatusjohtajuuden luomisessa, eivätkä niinkään nopeassa konvertoitumisessa. Tästä kuitenkin näkisin mielelläni tutkimustuloksia tai kuulisin kokemuksia.

Pssst. Tulemme myös itse testaamaan videoiden vaikuttavuutta julkaisemalla vuoden 2017 aikana sisältövetoiseen markkinointiin keskittyvää vlogisarjaa YouTube-kanavallamme. Ota kanava tilaukseen tai liity uutiskirjeemme tilaajaksi, niin saat tiedon, kun videoblogisarjamme pyörähtää käyntiin. Tilaa uutiskirje jättämällä yhteystietosi alle:

 

Toinen selkeä trendi B2B-puolella on se, että keskustelu ja markkinointi on lisääntynyt Facebookin puolella, uskoakseni LinkedInin kustannuksella. Facebook aletaan nähdä bisnesmaailman vaikutuskanavana siinä missä LinkedIn ja Twitterkin.

Kolmas trendi jota omassa työssäni näen, on johtoryhmien lisääntynyt kiinnostus sosiaaliseen mediaan vaikutuskanavana. Sosiaalinen myynti B2B-kentässä ja some johtamisen ja sisäisen viestinnän välineenä kiinnostavat jo hyvin perinteisilläkin toimialoilla, kuten finanssi- ja rakennustoimialoilla. ”Digitalist-kuplassa” käydystä keskustelusta voisi saada sen käsityksen, että ”kaikki ovat jo somessa” nimenomaan myynti- ja johtamishatut päässä, mutta näin ei suinkaan ole, vaan suuret massat ovat vasta heräämässä tähän.

Some-palvelu, jota markkinoijan kannattaa pitää silmällä vuonna 2017?

Rakas perinteinen Facebook B2B-markkinoinnissa ja johtamisen sekä sisäisen viestinnän välineenä. Facessa ovat kaikki jo vapaa-ajan roolissa, joten potentiaali tavoittaa sekä oman yrityksen henkilöstö että asiakkaat on valtava.

YouTubessa olisi matalalla kynnyksellä kulutettaville B2B-sisällöille kaistaa. Nähtäväksi jää, miten hyvin videot oikeasti vielä tavoittavat B2B-yleisöä. Videot vaativat useimmiten myös ympärilleen muuta kirjoitettua sisältöä ja muiden kanavien valjastamista, joten mediana videot ovat työläämpiä toteuttaa kuin esimerkiksi perinteiset kirjoitetut blogit tai artikkelit.

Podcastit ovat Suomessa vielä vähän kulutettu media. Ennakoin B2B-kenttään podcastien nousua – niitä on helpompi tuottaa ja ehkä kuluttaakin, kuin videoita. Sisäisessä viestinnässä perinteisen intranetin rooli vähenee ja kaksisuuntaiset kanavat, kuten Yammer ja Slack sekä tietenkin julkiset some-kanavat, ottavat isompaa roolia. Tämä vaatii muutosta yrityksen sisällä – niin HR:n, markkinoinnin, myynnin, johdon ja henkilöstön on ymmärrettävä, mitä some välineenä oikeastaan mahdollistaa ja millainen vastuu jokaisella viestijänä on.

Suurin haaste somen hyödyntämisessä markkinoinnissa vuonna 2017?

Rohkeus. Suuret massat näkevät edelleen somen aikaa vievänä hörhöilynä, josta ei ole hyötyä asiakassuhteiden hoivaamisessa, uusien potentiaalien tavoittelemisessa tai oman yrityksen johtamisessa. Vaatii rohkeutta ja etenkin ajatustyötä laittaa itsensä ja yrityksensä framille someen siten, että se valjastetaan palvelemaan yrityksen strategisten tavoitteiden toteutumista.

Suuri haaste on myös päälle liimattu, yleisiä latteuksia toistava markkinointi. Some todellakin jääkin pintapuoliseksi hörhöilyksi, jos somen kautta jaettu viesti ei hengitä yrityksen strategiaa. Jos ei ole ymmärrystä siitä, mikä kanava tavoittaa parhaiten eri profiilit, ja mihin kohtaan asiakassuhdetta jaettu sisältö on tarkoitettu, tuloksia ei tule. Some strategisena välineenä vaatii ajatustyötä, asiakkaan ostopolun ymmärtämistä, hyvää sisältöä ostopolun eri vaiheisiin, sinnikkyyttä ja henkilökohtaisuutta.

Sosiaaliseen mediaan liittyvä buzz word/ilmiö/ palvelu, joka jää unholaan vuonna 2017?

Snapchat, Facebook Moments ja Instagram Stories ovat välineitä, jotka eivät B2B-kentässä ota tuulta alleen edes vuonna 2017.

Sisällöntuotanto ja sisältöjen rummuttaminen somessa tässä volyymissä kuin se nyt on, tulee hiipumaan, ja markkinoinnissa keskitytään enemmän aikaa kestävien, laadukkaiden sisältöjen luomiseen (ns. long term content).

Markkinointiosaston yksisuuntainen markkinointiviestin tuuttaaminen somessa korvautuu henkilökohtaisella, kaksisuuntaisella dialogilla.

Suurin toiveesi sosiaaliseen mediaan ja some-markkinointiin liittyen vuodelle 2017?

Suurin toiveeni on se, että yhä useampi yritys johtoryhmä etunenässä rohkaistuisi hyödyntämään sosiaalista mediaa niin asiakassuhteiden hoivaamisessa kuin sisäisessä viestinnässäkin. Tämä vaatii sitä, että somea ei nähtäisi enää vain markkinointiosaston välineenä, vaan aidosti arvoa tuottavana, perinteisiä kanavia rikastavana elementtinä, joka mahdollistaa henkilökohtaiset kohtaamiset jopa reaalimaailmaa paremmin.

Kaiken some-hypen keskellä pitäisi toki myös muistaa, että some on väline, ei itsetarkoitus. Jos yrityksen asiakkaat ja henkilöstö ovat sosiaalisen median tavoittamattomissa, silloin pitää panostaa muihin kanaviin.

Miten hyödyntää somea johtamisen tukena?

Olen päässyt sparraamaan johtoryhmiä sosiaalisen median hyödyntämisestä johtamisen ja myynnin tukena, yrityksen strategia huomioiden. Näiden kokemusten pohjalta syntyi käytännönläheinen opas, jonka avulla sosiaalisen median pääse ottamaan haltuun tehokkaasti ja tavoitteellisesti. Pääset lataamaan oppaan tästä linkistä.