02.01.2018

Sosiaalisen median asiantuntijatoimisto Kurio on jo usean vuoden ajan julkaissut tutkimusta somemarkkinoinnin trendeistä. Pääsin toimimaan jälleen tänä vuonna Differon oraakkelina (edellisvuoden ennustukset voit lukea tästä). Miltä somemarkkinointi vuonna 2018 näyttää? Tässä näkemyksiäni aiheeseen liittyen, B2B-silmälasien läpi katsottuna.

Merkittävin some-markkinoinnin kehityssuunta/trendi vuodelle 2018? Miksi?

Suomalaisissa B2B-yrityksissä ollaan somen suhteen edelleen hyvin kahtiajakautuneita: toiset ymmärtävät jo käyttää somea asiakkaita tavoittavana ja heitä ostomatkallaan eteenpäin oivalluttavana välineenä sekä keinona ohjata liikennettä kotipesään eli yrityksen kotisivuille. Edelleen on kuitenkin paljon niitä, joille some on vain keino välittää fiilistä tai viestitään vain yksisuuntaisesti omia tiedotteita. Ei muisteta, että ihan jokaisella some-postauksella pitäisi olla jonkinlainen tavoite. Ennustan siis vuodelle 2018 vieläkin Suomessa herätyksiä siihen, että some on strateginen markkinoinnin väline.

Useissa B2B-yrityksissä some on vain keino viestiä yksisuuntaisesti. Joko v. 2018 some on strategista markkinointia?Click To Tweet

Maailmanlaajuisessa mittakaavassa tekoäly ja sen arkiset sovellukset ovat suurin yksittäinen markkinoinnin trendi, joka muuttaa meidän kaikkien elämää radikaalisti, olimme sitten markkinoijia tai markkinoinnin vastaanottajia. Kolme esimerkkiä:

  1. Erilaiset asiakkaita palvelevat, älykkäästi oppivat botit tulevat lisääntymään hurjasti, näitä onkin jo nähtävissä yritysten kotisivuilla. Botti-ilmiön nousua kuvaa myös se, että jopa suomalaiset koululaiset ovat kehittäneet läksybotin.
  2. Markkinoijan arkea helpottavat erilaiset puheesta tekstiksi tai tekstistä puheeksi -sovellukset, jotka helpottavat sisällöntuotantoa. Mielenkiintoisia ovat myös sovellukset, jotka kertovat mihin suuntaan brändiä kannattaisi kehittää.
  3. Myyjiä helpottavat markkinointi- ja myyntiautomaatioiden lisäksi emotionaalista älykkyyttä lisäävät tekoälysovellukset, kuten Crystal Knows, joka kertoo millaista viestintää vastaanottaja arvostaa.
Tekoäly ja sen arkiset sovellukset ovat suurin yksittäinen markkinoinnin trendi vuonna 2018. #AI #chatbotClick To Tweet

Some-palvelu, jota markkinoijan kannattaa pitää silmällä vuonna 2018? Miksi?

Facebookin Messenger ja sen päälle rakennetut botit. Se on mahtava uusi lisä inbound-markkinoinnin ja siten myynnin lisäämisen mahdollisuuksiin: personoitua relevanttia viestintää henkilön itsensä pyytämänä suoraan hänen inboxiinsa, jopa suoraa kaupantekoa. Wau! Jos haluat ymmärtää mistä on kyse, tsekkaa ainakin nämä hauskat esimerkit: Kotipizzan Kotibotti ja Hubspotin Growthbot.

Myös LinkedIn on ollut hyvässä nosteessa Microsoft-kaupan jälkeen vuoden 2017 aikana – tämä nousukiito jatkuu. Keskustelu on virkeää, relevanttia ja oma viesti tavoittaa mielettömän määrän silmäpareja, kun se on muotoiltu hyvin. Lue LinkedIn-gurun Tom Laineen haastattelu aiheeseen liittyen: Näin pääset viraaliksi LinkedInissä. LinkedInissä on aivan valtava potentiaali B2B-yritysten johtajille ja myyjille – sen valjastaminen vaatii vain hieman rohkeutta, suunnitelmallisuutta ja rutinoitumistakin siihen, mitä somessa viestiminen vaatii muihin medioihin verrattuna.

Keskustelu on virkeää, relevanttia ja oma viesti tavoittaa mielettömän määrän silmäpareja. #linkedin jyrää v. 2018.Click To Tweet

Suurin haaste somen hyödyntämisessä markkinoinnissa vuonna 2018? Miksi?

Suurin B2B-markkinoinnin haaste on strategian puuttuminen – tai vaikka strategia olisikin, niin sitä ei noudateta tai se ei perustu aitoon asiakasymmärrykseen, jolloin se ei tuota haluttua tulosta. Haastan jokaisen tätä lukevan markkinoijan soittamaan tämän luettuaan yhdelle yrityksen asiakkaalle ja kysymään, mitä kuuluu ja miten yhteistyö yrityksen kanssa on muuttanut asiakkaan elämää. Siitä keskustelusta saa mukavasti sisältöä myös some-markkinointiin 😉.

Toinen haaste kaikessa markkinoinnissa on emotionaalisen älykkyyden puuttuminen. Annan tästä kolme esimerkkiä:

  1. Tuutataan viestiä jättäen huomiotta vastaanottajan motivaatio ja arvostukset, jolloin viesti ei puhuttele vastaanottajaa.
  2. Tehdään sisältöjä, joilla on huono struktuuri, jolloin asian sisäistäminen on vaikeaa ja lukija/katsoja turhautuu.
  3. Viestitään vastaanottajalle, vaikka hän ei ole pyytänyt. Messengerin/LinkedInin yksityisviestin muotoon puettu mainos tehoaa ihan yhtä huonosti kuin mikä tahansa muu spämmi.
Emotionaalinen älykkyys on uusi musta markkinoinnissa vuonna 2018. #somefi #trendit #emotionalintelligenceClick To Tweet

Sosiaaliseen mediaan liittyvä buzz word/ilmiö/palvelu, joka jää unholaan vuonna 2018? Miksi?

Twitter, voi Twitter. Mielestäni sen voima on heikentynyt. Nyt palveluun saa toki 280 merkin mittaisia viestejä, mutta enpä tiedä auttaako se mitään. Facebook ja LinkedIn tukevat keskustelua paljon paremmin.

Suurin toiveesi sosiaaliseen mediaan ja some-markkinointiin liittyen vuodelle 2018? Miksi?

Esitän saman toiveen kuin viime vuonna: suurin toiveeni on se, että yhä useampi yritys johtoryhmä etunenässä rohkaistuisi hyödyntämään sosiaalista mediaa niin asiakassuhteiden hoivaamisessa kuin sisäisessä viestinnässäkin. Tämä vaatii sitä, että somea ei nähtäisi enää vain markkinointiosaston välineenä, vaan aidosti arvoa tuottavana, perinteisiä kanavia rikastavana elementtinä, joka mahdollistaa henkilökohtaiset kohtaamiset jopa reaalimaailmaa paremmin.

Kaipaatko innostusta sosiaalisen median hyödyntämiseen? Lataa oppaamme ”Johdon työkirja sosiaaliseen mediaan”

Johdon työkirja sosiaaliseen mediaan antaa konkreettisia eväitä ja työkaluja johtajille oman sosiaalisen median profiilien päivittämiseen ja kehittämiseen, yrityksen strategiset ja johtajan oman työn tavoitteet huomioiden. Oppaassa kerrotaan, miten somea ja verkkoa voi hyödyntää johtamisen ja myynnin tukena. Tutustu ja lataa työkirja tästä!

Lue myös nämä blogit:

Mikäli kaipaat henkilökohtaista sparrausta, varaa ilmainen 30 min sparrausaika suoraan kalenteristani. Olen vuoden 2017 aikana valmentanut yli 600 asiantuntijaa, johtajaa ja myyjää someen – autan mielelläni sinuakin!