19.01.2018

Miten usein kuulenkaan sisällön laatuun liittyvän kysymyksen – mitä on hyvä sisältö? Hyvä sisältö on vahvasti kontekstisidonnaista ja vastaanottajansa arvioimaa mikä ketäkin sisällönkuluttajaa puhuttelee. Kun asiaa arvioidaan sisällön julkaisijan näkökulmasta, hyvän sisällön pitää osua kohderyhmän tiedontarpeeseen siinä kohtaa, mihin se on suunniteltukin. Lisäksi sen pitää vahvistaa yritysbrändiä, antaa lisäarvoa lukijalleen, johdattaa eteenpäin, antaa innostusta jakaa sisältöä, jättää vahvan muistijäljen, olla riittävän myynnillinen ja totta kai olla onnistuneesti rakennettu hakukoneiden näkökulmasta. Etsittekö tekin tällaista täysosumaa? Seuraavassa hyvän sisällön neljä näkökulmaa avattuna ja teoriaosuuden jälkeen avaamme täysin asiakkaamme Tana Oy:n jo viisi vuotta vanhan bloggauksen menestystekijät ja tulokset:

Strateginen taso

Haluaako yritys tavoitella ja rakentaa ajatusjohtajuutta? Jos kyllä, niin omasta tuoteportfoliosta pitää murtautua aktiivisesti ulos. Strategisella tasolla hyvä sisältö paaluttaa haluttua positiota vastaanottajan mielissä. Vaikka kuvaisimme tuotteita tai palveluita, se pitää tehdä tavalla, joka rakentaa ajatusjohtajuutta:

  • Haluammeko vahvistaa tai jopa muuttaa asemaamme arvoketjussa? Tämä pitää näkyä asiakashyötyinä, joiden puolesta yritys vahvasti tunnistetaan.
  • Toimiiko yritys kylläisellä markkinalla? Tällöin pitää vahvistaa strategisesti tärkeitä erottuvuustekijöitä selkeästi, jotta asiakas oppii arvostamaan juuri niitä.
  • Onko yritys uutta palvelua luova start-up? Sisällöllä pitää vahvasti kommunikoida ja kuvata asiakkaan tarvetta, luoda samaistumista ja tarjota ratkaisua tarpeeseen.

Sisällöllinen taso

Miten hyvä sisältö rakentuu? Siihen tarvitaan LLTA-mallin mukaiset osiot: lupaus, lunastus, todistus ja aktivointi. Vältä pitkiä lauseita, älä jaarittele, äläkä kerro liian montaa juonta yhdessä sisällössä. Puhuttele, tarjoa samaistumisen tunnetta, ole mukana kohderyhmän arjessa ja osoita, että ymmärrät sitä. Älä pönötä, viisastele tai käytä liian vaikeita termejä turhan takia.

Tekninen taso

Miten sisältö on teknisesti rakennettu? Kun seuraat LLTA-mallia, se ratkaisee pitkälti myös teknisen vaatimustason asioita. Tärkeää on selkeä otsikko, jossa on aihealueen keskeiset termit. Muista, että otsikko voi olla suora kysymys, jota kohderyhmä hakee verkosta. Nimeä kuvat toimialan tärkeillä termeillä ja hyödynnä väliotsikoita. Älä ikinä unohda kontekstiin ja sisältöön sopivaa CTA:ta!

Luova taso

Jotta sisällöstä jäisi vahva muistijälki, selittävän ja uutta asiaa avaavan kertovan sisällön pitää myös innostaa, kertoa totuttua asiaa uudella näkökulmalla tai havainnollistaa todistusosiota kuvalla, vertailulla, graafilla tai iskevällä nostolla. Liirum laarum ei jää mieleen – väitä, kyseenalaista, ole selkeästi jotakin mieltä, todista väitteesi ja laita kroppaa likoon!

Differo - hyvän sisällön neljä tasoa

Kuva 1. Hyvän sisällön neljä tasoa.

 


CASE Tana Oy / Shredding tires is a prosperous business

Asiakkaamme Tana Oy:n sivustolla on erittäin hyvä esimerkki siitä, mitä me Differossa tarkoitamme hyvällä sisällöllä. Blogi Shredding tires is a prosperous business toimii vuosi toisensa jälkeen mielettömiä kävijävirtoja houkuttelevana sisältönä. Mikä on tehnyt jo vuonna 2012 tehdystä blogista näin oivallisen vetonaulan?

Strateginen taso

Bloggaus käsittelee yhtä tavoitekohderyhmän kiperää ongelmaa – käytettyjä autonrenkaita. Se tarjoaa tälle ongelmalliselle jätelajille vaihtoehtoisen hyödyntämistavan, jolloin ongelmasta muodostuu kohderyhmälle voittoisa liiketoimintamahdollisuus. Tällainen lähestymistapa viestii Tana Oy:n halusta auttaa ja opastaa kohderyhmää heidän liiketoiminnassaan, tuo positiivista imua alalle ja nostaa tavoitekohderyhmän ammattiylpeyttä. Sisältö on kantaaottava, alan olemusta positiivisesti kuvaava ja sanoittaa alalla toimivien yhteistä toivetta ja näkemystä siitä, että renkaan repiminen on hyvää bisnestä. Ingressi kuvaa lyhyesti globaalin ongelman ja kirjoittaja antaa välittömästi samaistumisen tunteen lukijalleen – hän osoittaa, että todella tietää, mistä puhuu!

”Tanan blogi on jo 6 vuotta vanha ja edelleen orgaaninen liikenne siihen käy kiivaana – blogia lukee keskimäärin 7 lukijaa päivässä.”

Sisällöllinen taso

Sisältö on rakennettu LLTA-mallin mukaan ja video toimii siinä todistavana osuutena. Sisältö ei ole liian pitkä, ja se on tehty selkokielellä, jonka ymmärtää sellainenkin, joka ei englantia natiivitasoisesti osaa. Sisällössä on selkeät väliotsikot ja silmäilemälläkin sisällöstä saa pääasian irti. Sisältö esittää ratkaisua globaaliin ongelmaan inhimillisellä sävyllä eikä viisastele. Sisältöön on helppo samaistua heidän, joille käytetyt renkaat ovat yhteinen ongelma. Kirjoittaja tarjoaa selkeitä vinkkejä. Pääasiallinen kävijätrafiikki tulee englanninkielisiltä alueilta, tavoitteiden mukaisesti kasvavalta markkina-alueelta Yhdysvalloista.

Tekninen taso

Vuonna 2012 julkaistu sisältö on alusta saakka ollut ja on edelleen yksi suosituimmista ja luetuimmista tana.fi-verkkosivuston kirjoituksista ja sen parissa vietetään 4 minuuttia aikaa. Hyvin rakennettu kirjoitus on lukijalle hyödyllinen, mutta toimii myös hakukoneiden näkökulmasta oikein: selkeä rakenne ja kuvaavat otsikot, aiheeseen liittyvät ja oikein nimetyt kuvat ja videot sekä linkit ratkaisuja tarjoaviin asiakastarinoihin saavat aikaan sen, että kirjoitus sijoittuu hakukoneissa yhä edelleen hyvin.

Bloggaus on koko sivuston neljänneksi suosituin sivu muun muassa etusivun ja yhteystietosivun jälkeen. Hakukonenäkyvyyden kannalta sivu on tana.fi pääsivun jälkeen suosituin paikka tulla sivustolle. Yhdysvaltojen Googlessa kyseinen bloggaus näkyy ensimmäisellä hakutulossivulla tire shredding business –hakuteeman eri variaatiohaulla.

  • Kaikista blogilukijoista n. 70 % lukijoita lukee tämän blogin.
  • Viimeisen neljän vuoden aikana n. 10 000 lukukertaa, vuosittain n. 2500 kerta ja päivässä se tavoittaa 7 lukukertaa!
  • Blogia ei ole rahalla mainostettu.

Luova taso

Harva laitevalmistaja vielä tänä päivänäkään kertoo jotakin muuta koneiden ja laitteiden ulkopuolelta. Luovan tason osalta tässä blogissa toteutuu asiantuntijuuden jakaminen yleisemmin toimialalta ja monipuolinen listaus rengasmurskeen luovista käyttötavoista.

 

Kelpaisko tällainen menestys teillekin? Tutustu Differon sisällöntuotantopalveluihin.