05.02.2019

Digitaaliset markkinointijärjestelmät kehittyvät nopeasti ja ovat yhä helppokäyttöisempiä. Niillä saa nopeasti tehtyä hienoja ja näyttäviä laskeutumissivuja, sähköpostiviestejä, sosiaalisen median päivityksiä ja jopa kokonaisia verkkosivustoja. Yhä useammat yritykset ja organisaatiot ovat ottaneet ne käyttöön.

Muutamia perusasioita järjestelmien kehitys ei kuitenkaan ole ratkaissut. Alla on viisi vinkkiä, joiden avulla voit joko aloittaa markkinointiautomaation suunnittelun tai saada nykyisestä järjestelmästäsi enemmän irti ja parempia tuloksia.

 

  1. Tavoite. Mieti, mitä haluat markkinointiautomaatiolla tehdä ja kirjoita tavoite lyhyesti muistiin. Pyydä kollegaasi lukemaan tavoite. Ymmärsikö hän, mitä olette tekemässä? Jos ei ymmärtänyt, mieti tavoite uusiksi. Epäselvä tavoite tarkoittaa myös epäselvää markkinoinnin automaatiota, joka on todennäköisesti vaikea tai mahdoton toteuttaa. On myös hyvä muistaa, että maailma ei tule valmiiksi kerralla. Automaation käyttöönotto ja saaminen toimimaan tuloksellisesti vie aikaa.
  2. Kohderyhmä. Tiedätkö, kenet yrität markkinointiviestilläsi tavoittaa? Mitä tiedontarpeita heillä on? Miksi he lukisivat tekemäsi sisällön tai katsoisivat julkaisemasi videon? Jos et osaa vastata näihin, kannattaa organisaatiosi tehdä sisältöstrategia, jonka pohjalta vastaukset näihin löytyvät. Sisältöstrategian avulla tunnistat kohderyhmäsi tiedontarpeet ja motiivit, minkä pohjalta sisältöjen teko on sekä mielekästä että kohderyhmääsi palvelevaa. Tutustu Miran kolmeen esimerkkiin B2B-ostajapersoonista.
  3. Kohderyhmän tiedot. Pystytkö rajaamaan kohderyhmän markkinointiautomaatiojärjestelmästä? Jos et itse osaa, kysy järjestelmän toimittajalta. Jos kohderyhmää ei pysty muodostamaan, mieti, mitä tietoja täytyy kerätä, jotta pystyt muodostamaan kohderyhmän. Aloita vaikka omista asiakkaista: pystytkö määrittelemään, ketkä ovat asiakkaita ja ketkä eivät, ja onko sinulla asiakkaiden henkilöiden yhteystiedot? Niin ja tässä vaiheessa on syytä tehdä myös rekisteriseloste ja laittaa postitusluvat kuntoon.
  4. Testaa, testaa ja testaa. Julkaisut, laskeutumissivut, sähköpostien sisällöt, lähettäjän tiedot, otsikot, virhetilanteet ja monet muut automaatiossa käytetyt asiat on tärkeää testata. Pieniä mikrosisältöjä, tekstejä ja toiminnallisuuksia sekä päätelaitteita on paljon ja vain testaamalla voit varmistaa, että automaatiosi toimii oikein. Yksinkertaisimmillaan esimerkiksi uutiskirje kannattaa lähettää ensin omalle organisaatiolle päivää aikaisemmin ja vasta sitten ulkoiselle kohderyhmälle. Samalla hoituu niin testaus kuin sisäinen tiedottaminen.
  5. Mainosta. Toisin kuin sisältömarkkinoijat sanovat, hyvä sisältö ei riitä tarpeeksi suurien kävijämäärien saavuttamiseksi. Käytä rahaa mainontaan, jotta saat tarpeeksi liikennettä laskeutumissivullesi. Google, Facebook, LinkedIn jne. ovat kaupallisia yrityksiä, jotka tienaavat rahaa mainoksilla. Sosiaalisen median algoritmit piilottavat suuren osan sisällöstä – erityisesti yrityssisällöt tuntuvat jostain syystä menevän ”piiloon” esimerkiksi Facebookissa. Suomessa monella toimialalla pienelläkin mainosbudjetilla saa paljon aikaiseksi – varsinkin B2B-puolella.

 

Hyvä sisältö herättää tunteita, mutta tarjoaa myös faktoja

Toimiakseen markkinoinnin automaatio tarvitsee hyviä sisältöjä. Tähän on tärkeää varautua niin aikataulun kuin resurssoinnin osalta. Liian usein sisältöjen tekoon varataan epärealistisen vähän aikaa ja yllätytään, kuinka paljon sisällöntuotanto työllistää. Hyvä sisältö herättää tunteita, mutta tarjoaa myös faktoja.

Toinen markkinoinnin automaatiossa usein unohtuva asia ovat mikrosisällöt: viestien otsikot, painikkeiden ja kaavakkeiden tekstit, sosiaalisen median nostot ja kuvat, virheilmoitukset, vahvistukset ja totta kai rekisteriseloste, jossa kerrot, miten ihmisten tietoja hyödynnät. Nämä lyhyet tekstit vaativat usein yhtä paljon aikaa kuin itse pääsisällön teko.

 

Millaisia ajatuksia heräsi? Onko sinulla lisää hyviä vinkkejä markkinoinnin automaation hyödyntämiseen? Lähetä viestiä LinkedInissä, sähköpostilla tai soita 🙂